Digitaliseringens vånda
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Myndigheterna har en stark strävan att få allt digitaliserat på gott och ont. Det innebär att allt fler tjänster enbart fungerar i digital form.
Nämnas kan myndighetsmeddelanden, -beslut, ansökningar, deklarering, tillstånd, fullmakter och tjänster inom vården och omsorgen.
Vi kan läsa på Suomi.fi:s nätsida ”Finland övergår till att prioritera digital myndighetskommunikation 2026. Myndigheterna skickar från och med början av 2026 elektroniska meddelanden till Suomi.fi-tjänsten i stället för papperspost till dem som identifierat sig i myndigheternas webbtjänster.”
Detta innebär i korthet att ifall användaren identifierar sig på någon myndighets nätsida och på så sätt visar att personen är kapabel att mota myndighetsmeddelanden kommer dessa i framtiden enbart digitalt.
Allt detta kan medföra en risk att bli utsatt för nätfiske.
Allt detta kan medföra en risk att bli utsatt för nätfiske.
Många har säkert fått mejl som till synes kommer från Skatteförvaltningen.
I mejlet finns en länk som mottagaren ombeds öppna för att få skatteåterbäringen ”utbetald direkt”.
För en del är digitaliseringen inget problem medan andra ser den som ett påtvingat hot.
Vi undertecknare vill påverka myndigheternas agerande och göra seniorernas röst hörd.
Vi föreslår därför att Åbo stad erbjuder kontinuerlig utbildning och stödtjänster för seniorer och andra behövande i användningen av digital teknik – lämpligen via stadens bibliotek och arbetarinstitut.