Digitaliseringen bör inkludera – inte utestänga
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Äldreombudsmannen lyfter i sin rapport till riksdagen fram den äldre befolkningens begränsade möjligheter att delta i och påverka samhället.
En avgörande faktor är hur digitaliseringen hanteras – när digitala tjänster blir det enda alternativet för information och kommunikation, riskerar många att lämnas utanför.
Att kunna ta del av samhällsinformation och själv söka den information man behöver är en grundläggande förutsättning för delaktighet.
Det krävs tydligare rutiner för att garantera att informationen alltid finns tillgänglig i flera format och på båda nationalspråken.
Men om informationen enbart finns digitalt, och då ofta på finska, blir den svårtillgänglig för dem som saknar digitala färdigheter, rätt utrustning eller språklig förståelse.
Våra myndigheter behöver ta ett starkare grepp om detta genom att säkerställa att digitala tjänster inkluderar – inte utestänger.
Det krävs tydligare rutiner för att garantera att informationen alltid finns tillgänglig i flera format och på båda nationalspråken.
Dessutom måste myndigheterna aktivt samarbeta med tredje sektorn – föreningar, pensionärsorganisationer och andra aktörer – för att utveckla och genomföra utbildningar i digitala färdigheter.
Genom att ordna lättillgängliga kurser och personlig handledning, till exempel via den fria bildningen, kan fler få den hjälp de behöver för att känna sig trygga och delaktiga i den digitala världen.
Ett aktuellt exempel är Åbo stads nyligen förnyade webbplats, där det svenskspråkiga innehållet fortfarande är ofullständigt – trots krav på att information ska finnas tillgänglig samtidigt på båda språken.
Samtidigt minskar den tryckta informationen.
Stadens tidning, Turku Posti, planeras nu ges ut endast två gånger per år, och av det innehåll som publiceras är högst ett uppslag på svenska.
Välfärdsområdet Varha har gett ut tryckt information om sina tjänster endast en gång på tre år.
Även inom kultur- och motionssektorn finns hinder. Åbo stad informerar om sina tjänster via textmeddelande, men endast åt dem som har skaffat ett motionsarmband och betalat säsongsavgift – som dessutom huvudsakligen ges på finska och förutsätter en mobiltelefon.
Vi seniorer anser att Åbo stad och Varha måste säkerställa att alla invånare har verkliga möjligheter att ta del av och påverka samhället.
Digitala tjänster ska inte vara det enda alternativet. Informationen måste också finnas tillgänglig i andra format, på båda nationalspråken, så att ingen utestängs från samhället.