"Det är viktigt att Åbo stad nu har planer på att prioritera trafiken på ett nytt sätt där människan, inte bilen, är i fokus."

Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Åbo betraktas ofta som en europeisk stad. Promenaderna och piazzorna särskilt vid åstranden är speciellt trivsamma och populära. Däremot är det inte så trivsamt eller ens lätt att gå eller cykla på områden där bilarna åker genom staden. Detta är speciellt beklagligt med tanke på företagarna i centrum. Om man tänker på åtkomligheten är privatbilismen det absolut sämsta transportmedlet. Ju lättare det är att nå centrum med kollektivtrafik (särskilt på spår), cykel eller till fots, desto åtkomligare är det och fler människor kan komma dit under en dag.

Därför är det viktigt att Åbo stad nu har planer på att prioritera trafiken på ett nytt sätt där människan, inte bilen, är i fokus. Utkastet till Åbo centrums trafikplan har förberetts samtidigt med Åbo generalplan 2029. Man vill göra det lättare att komma till stadskärnan till fots, med kollektivtrafik och med cykel. Trivsamhet, trygghet, oförorenad luft, vardagsmotion och klimatet spelar huvudrollen. Aurabron och Domkyrkobron skulle vara avsedda för kollektivtrafik, fotgängare och cykling. Privatbilarna skulle inte köra genom stadscentrum. Biltrafiken skulle styras utanför centrum till en ringväg med avfarter för dem som vill parkera i stadscentrum. Både Östra och Västra Strandgatan skulle vara fredade från biltrafik och fotgängarzonen skulle utvidgas från torget till Domkyrkan.

Centrum kunde alltså fortfarande nås även med privatbil, men mera utrymme skulle ges för hållbara trafikformer och genomfart skulle vara förbjudet. Åbo stadsfullmäktige har nämligen enhälligt godkänt klimatmålen som förutsätter konkreta åtgärder för att Åbo ska kunna vara en kolneutral stad år 2029. Forskning visar att nya sätt att minska trafikutsläppen brådskande behövs.

Det är helt enkelt ett måste att ändra på våra transportvanor. Detta gäller förstås inte enbart centrum utan hela Åbo – därför behandlas den övriga trafiken i generalplanen. Samtidigt utvecklar vi snabbare och smidigare kollektivtrafik samt bättre cykelförutsättningar i hela Åbo redan idag.

Kostnaderna som förorsakas både samhället och var och en av oss på grund av att vi inte rör på oss är enorma. Även därför är det viktigt att staden ändras på ett sätt som sporrar flera av dem som i dag sitter i bilen till att använda tryggare och hälsosammare transportmedel med mindre utsläpp. Därutöver följer trafikplanerna centrumvisionen som har fått ett positivt mottagande och en hel del beröm.

Detaljerna i trafikplanen kan fortfarande finslipas, men det är viktigt att vara ambitiös i den generella planen. Likadana och även mer ambitiösa planer har redan i dag förverkligats i städer av samma storlek som Åbo och erfarenheterna är goda. Personligen har jag förundrat mig över vissa delar av diskussionen som har motsatt sig planen. Till vems fördel är det att en massa bilar åker genom Åbo centrum, utan att tjäna företagarna?

Åbo har i flera årtionden utvecklats på privatbilarnas villkor. När torgparkeringen godkändes ansåg de som understödde projektet att parkeringshallen skulle betyda att stadskärnan fredas från privatbilismen. Nu är det dags att komma ihåg detta löfte.

Åbo är en stad full av historia och europeisk stämning som inte finns i någon annan stad i Finland.

Det lönar sig att betona dessa egenskaper och göra Åbo centrum till ett exempel på en modern, modig och lockande föregångare. Ett centrum utan genomfart är ett ställe med mindre buller, förorening och trafikolyckor samt mera trivsamhet, turister, butiker, framgång och liv.

Saara Ilvessalo

Fullmäktigeledamot, De gröna, Åbo

Lokala riksdagsledamöter och politiker som skriver kolumner i ÅU med jämna mellanrum är Stefan Wallin (SFP), Eeva-Johanna Eloranta (SDP), Li Andersson (VF), Saara Ilvessalo (Gröna) och Saara-Sofia Sirén (Saml).

Publicerad: