Design för miljontals euro åker utomlands – Finnish Design Shop vill nu växa i Asien
Åboföretaget Finnish Design Shop säljer skandinavisk design till hela världen. Och det är ingen liten business.
I fjol sålde företaget varor för över 14 miljoner euro och gjorde en vinst på nästan en halv miljon euro, vilket inte är illa för ett kraftigt växande företag.
Vd Teemu Kiiski säger att målet är att växa 40 procent varje år i många år framöver.
– Det är en tillväxt som vi kan hantera, men det är klart att det är en tuff målsättning.
Omsättningen ligger sannolikt på drygt 20 miljoner i år och målet för 2021 är således 56 miljoner euro.
Hoppas på snö
Årets siffror är en uppskattning eftersom den viktiga julförsäljningen ännu återstår.
– Det kunde gärna få snöa redan. Många inser att julen närmar sig först när det ligger lite snö på marken.
Julförsäljningen blir stark oberoende av snöläget, men Kiiski skulle gärna se ett jämnare flöde av beställningar så inte alla leveranser sker först veckan innan jul.
Kiiski, som studerat juridik men aldrig tagit ut examen, jobbade i början av 2000-talet på en ”nymediebyrå”.
Passionen för design delade han med en kollega. De insåg att nätbutiker, som de jobbade med redan då, var framtiden. En kombination av intressena ledde till att de grundade Finnish Design Shop 2004.
Om man då hade sagt att ni 15 år senare säljer för 20 miljoner, vad hade du sagt? – Det trodde jag inte, jag trodde vi skulle sälja för 200 miljoner i det här skedet, skrattar Kiiski.
Men det är inte enbart ett skämt, redan från början har Kiiski haft höga mål och satsat på global försäljning.
I dagens läge levererar företaget produkter till över 100 länder och har möjlighet att skicka till 184 länder.
60 000 varor i lagret i Åbo
En intressant aspekt är att alla varor skickas från Åbo. Företagets kontor och lager tar upp 4 300 kvadratmeter av en tidigare industrifastighet i Lill-Heikkilä.
Att ha ett lager med över 60 000 varor av 10 000 olika produkter kunde skötas billigare i andra länder, men Kiiski säger att det finländska lagret är en av de största konkurrensfördelarna.
– Vi kan leverera majoriteten av beställningarna till kunden redan följande dag. I dag är det mycket viktigt, folk vill inte vänta 4–6 veckor. Det är inte ovanligt att kunder ringer och frågar om de får komma efter sin beställning från lagret direkt, och det brukar vi gå med på, säger Kiiski som ändå tror att företaget kommer att ha lager också utomlands i framtiden när leveranserna ökar.
Vilka produkter säljer ni mest av?
– Lampor har stor åtgång. Det är också relativt kompakta att frakta, vilket är bra för oss. Sectos Octo-lampa och Arteks Bikupa-lampa är populära.
Pallar av olika slag går också väl åt, såväl klassiska Aalto som nyare modeller av unga designers.
Finnish Design Shop
- Grundat 2004.
- Omsättning 2017 14,4 miljoner, 2018 cirka 20 miljoner.
- Anställda: kring 60.
- Ägare: A-lehdet ca 80 %, Teemu Kiiski ca 20 %.
- I början sålde företaget endast varor som var designade eller tillverkade i Finland, men på kundernas begäran finns nu också utländska produkter som följer skandinavisk design i sortimentet.
Flera av varorna som levereras runt om i världen är stora, men Kiiski säger att returrätten inte utgör ett problem.
Eftersom det är en så liten andel som returneras blir kostnaderna för returfrakten inte oöverkomliga.
– Till exempel de här sofforna vi sitter i har åkt till Portugal en sväng. Men returerna är en del av vår affärsverksamhet, vi måste bara sköta det så effektivt som möjligt.
Asien nästa stora marknad
Cirka hälften av beställningarna kommer från utlandet. I USA säljer företaget redan för miljoner.
Kiiski berättar att antalet beställningar från enbart Manhattan överskred 1100 under ett år.
Den amerikanska marknaden är alltså otroligt viktig, men Kiiski ser de växande marknaderna i öster som ett intressant kapitel i framtiden.
– Hälften av världens befolkning bor i några stora länder i Asien. I takt med att intresset för nordisk design ökar hela tiden där, tror jag vi kan växa ordentligt, säger Kiiski.
Nyligen besökte han själv Asien för att bekanta sig med e-handelsjätten Alibaba och en del växande sociala köpapplikationer.
Att nya internationella aktörer som till exempel Amazon kommer att ta sig in på den finländska marknaden ser han som ofrånkomligt.
Men han är inte orolig eftersom skillnaderna i bolagens strategi är så stora. Där Amazon siktar på att ha ett så stort utbud som möjligt är Finnish Design Shops sortiment strikt kuraterat.
– Om man vill köpa byxor i Amazon finns det kanske 20 000 modeller att välja mellan, även om man avgränsar till blåa jeans finns det 3 000 modeller. Hos oss är produkterna noggrant utvalda och folk vet att kvaliteten är god.
Vill ge inspiration
Efter att A-lehdet, som ger ut bland annat tidsskriften Avotakka, år 2014 köpte in sig som majoritetsägare i Finnish Design Shop publicerar de också nätpublikationen Design Stories.
Kiiski säger att den ska ge kunderna inspiration att hitta nya lösningar.
– Så klart vill vi att folk ska köpa av oss på nätet. Men vi blir inte missnöjda om någon går in på vår nätsida som tidsfördriv, vi vill erbjuda folk upplevelser även om de inte köper något.
Kolla hur möbeln ser ut hemma
Några fysiska butiker har bolaget inte. Sporadiska pop up-butiker har gett goda erfarenheter, så helt uteslutet är det inte med egna affärer.
– Men det finns så väldigt många möjligheter att utveckla nätbutiken, och vi prioriterar det.
Kiiski tror till exempel att förstärkt verklighet (augmented reality) växer kraftigt inom de närmaste åren.
– Då kan kunden själv se via applikationen om till exempel Eero Aarnios Bollstol skulle passa in i det egna hemmet.