Den första majblomman såldes för 110 år sedan
Nästa vecka startar majblomsförsäljningen.
Från och med en 29 mars till mitten av maj säljs den traditionella majblomsnålen och -pinset.
Majblomman, Folkhälsans äldsta välgörenhetsmärke, firar i år 110-årsjubileum i Finland.
Den introducerades av Greta Klärich, eldsjälen som också initiativtagare till Mjölkdroppen i Finland, en föregångare till dagens rådgivningar.
Det första majblomsmärket såldes i Finland år 1908, för att finansiera Mjölkdroppens verksamhet.
I nästan fem decennier arbetade Greta Klärich för att förbättra förhållandena för dem som har det svårast i samhället.
Efter att Mjölkdroppens verksamhet upplöstes tillföll rätten till majblomman Folkhälsan.
Ifjol sålde ungefär 3 000 barn runt om i Svenskfinland majblommor. Försäljningen sköts huvudsakligen av skolbarn.
Årets majblomma är guldgul och svart. Vinnaren i årets designtävling, 12-åriga Elina Hall från Göteborg, inspirerades av en humla när hon planerade sitt bidrag till majblomstävlingen.
Majblomman finns också till försäljning i Folkhälsanhusen och i Luckorna.