Delta Autos arbetstagare har lagt ned arbetet till och med söndag

Publicerad:

Omkring 200 montörer  har lagt ned arbetet vid Delta Auto, Delta Motor Group och Kia Motors Finland på grund av en arbetskonflikt.

Arbetsnedläggelsen pågår till och med den 27 augusti klockan 23.59 och berör också verkstads- och installationsarbetet på deras bilfirmor.

I Åbo finns Delta Auto på Rieskalähdevägen i industriområdet i Vätti.

Industrifacket beslöt om arbetsnedläggelsen redan i början av augusti. Företagen har också utsatts för en ansökningsblockad som gäller tills vidare.

– Bakgrunden till arbetsnedläggningen är långvariga problem på företaget, arbetsgivarens hotelser och utpressning. Den sista droppen var när Delta Auto våldsamt började förändra montörernas arbetsbeskrivningar, så att man samtidigt sänker löner och andra anställningsvillkor, säger Industrifackets vice ordförande Turja Lehtonen.

Delta Auto sade i våras upp största delen av sina montörer, inklusive huvudförtroendemän och arbetarskyddsfullmäktige. De montörer som anställs med nya arbetsavtal är så kallade servicemästare som själv också tar emot och överlämnar arbeten.

Turja Lehtonen poängterar att Industrifacket inte motsätter sig förändringen till servicemästare i sig. Det hjälper förbundets medlemmar att utveckla sin yrkeskunskap. Men det sättet som man försöker förverkliga förändringen är fräckt.

– Att Industrifacket för första gången under sin historia, det samma torde gälla Metallförbundets historia, tar till så här grova påtryckningsmetoder medan vi har ett giltigt kollektivavtal, berättar väl något om situationen. Om de här åtgärderna inte räcker till för att de uppsagda får sina anställningar tillbaka och att man på företaget igen börjar följa kollektivavtalet och lagen, så måste vi förstås överväga också andra påtryckningsmetoder, säger Lehtonen.

Industrifacket har också dragit arbetsgivarförbundet Bilbranschens centralförbund inför rätta i arbetsdomstolen för att ha misskött sin övervakningsplikt.

– Arbetsgivarförbundet har systematiskt vägrat att ingripa i att dess medlemsföretag har brutit mot avtal och lagen. Det kan vi naturligtvis inte acceptera, konstaterar Lehtonen.

Publicerad: