De nya cykellederna på Humlegårdsgatan delar åsikter

En cykelfil blir till. Cykelfilerna övergår i cykelväg vid korsningen mellan Humlegårdsgatan och Universitetsgatan. Foto: Timur Yilmaz.
Publicerad:

Om en vecka blir det lättare för cyklister att ta sig fram i stan. Då ska nämligen de nya cykelfilerna och cykelvägarna på Humlegårdsgatan stå klara.

Längs Humlegårdsgatan finns flera specialaffärer på marknivå och bland företagarna går meningarna om cykelvägsbygget isär. Utrymmet för cykelfilerna skapas nämligen genom att antalet parkeringsplatser minskar med 20. De ersätts med nästan lika många nya parkeringsplatser på Fredsgatan och Hantverkaregatan.

– Själva grävarbetet har påverkat affärerna mycket. Mina kunder kommer i första hand med bil, och de har haft svårt att ta sig hit. Jag vet att det kommer nya parkeringsplatser, men de är för långt borta. Sen förundras staden över att butiksutrymmen i centrum står tomma. Det är inte det att jag är emot cykelvägar i sig, men man måste också kunna parkera bilen, säger en företagare som vill vara anonym. Hon får medhåll av en annan företagare som ÅU pratar med.

Men flera företagare välkomnar ändå förändring. En av företagarna anser att all utvidgning av cykellederna i centrum är av godo. En annan, Anna Hannikainen, säger sig vara försiktigt positiv. Hon driver klädaffären Lainahöyhenet och menar att hösten varit hektisk trots vägarbetet utanför. Hon har aktivt varit med under processens gång.

– Tankarna om en cykelväg har ju funnits länge, och jag gav respons redan då den nuvarande planen gjordes för fem år sen. Då var jag orolig för att för många parkeringsplatser skulle försvinna, men jag tror att fler parkeringsplatser på tvärgatorna är en tillräckligt bra lösning. Mina kunder kommer från ett stort område utanför Åbo, så det måste finnas parkering för dem också. Om fem år kan vi fundera över hur det i praktiken har fungerat.

Hannikainen hoppas att det också kommer att finnas fler cykelställningar på gatan, något som nu saknas. Hon vill inte att debatten ska polariseras och understryker att hon tycker det är viktigt att utveckla cykeltrafiken i staden.

Cykellederna skulle vara färdiga redan i slutet av september, men grävarbetet har fördröjts med några veckor. Cykelbanorna ska också märkas med linjer och symboler. Projektchef Jukka Mäenpää berättar att fördröjningen främst orsakats av de kablar och ledningar som är begravda under asfalten. Staden har fått en hel del respons av företagarna på Humlegårdsgatan.

– Det handlar mest om själva grävarbetet, det stör ju dem under tiden. Vi har inte hört att någon klagat på själva cykellederna.

Cykellederna utgörs av både cykelväg och cykelfiler. En cykelväg är en del av trottoaren, medan en cykelfil är en del av körbanan och röd till färgen. Cykelfiler finns sedan några år tillbaka också på Köpmansgatan.

– De har tagits emot väl av cyklisterna och är utrymmeseffektiva. Ute i Europa finns de överallt, men ett problem på våra breddgrader är att märkningen inte alltid syns vintertid. De kräver därför mer underhåll än en vanlig cykelväg. Jag tror ändå att det är ett lyckat koncept i en stad som Åbo, så länge bilisterna respekterar dem.

Fredrik Häggman

nyheter@aumedia.fi

Publicerad: