De gamla och den digitala världen

Åbo Underrättelsers logo
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Digitalisering. Seniorerna var en av initiativtagarna till att man skulle inrätta en tjänst som ombudsman för de äldre. Vilket regeringen Marin med SFP som iniativtagare förverkligat under sin mandatperiod.

Under hösten har äldreombudsmannen bland annat påtalat den marginalisering som en ansenlig del av de äldre drabbas av i det digitala samhället.

De svårigheter som äldre har med användningen av digitala tjänster och apparater har varit kända sedan länge. Det finns många som inte har internetkontakt, som inte kan hantera eller lära sig hantera och använda IT-tekniken, elektroniska apparater eller elektroniska hjälpmedel i vardagen.

Många med syn- och hörselnedsättning, finmotoriska begränsningar som stela och klumpiga fingrar, minnesstörningar och gestaltningsproblem. Många har svårt att minnas koder, att förstå och följa instruktioner, att använda applikationer mm. Icke-användare av dator eller annan kommunikationsteknik får inte sättas i ett ännu ojämlikare läge.

Äldreombudsmannen kommer med tre lösningsförslag för beslutsfattare för att öka de äldres likabehandling i det digitala samhället.

Det ska alltid finnas en servicekanal för dem som inte använder digitala tjänster.

Ombudsmannen betonar myndigheternas skyldighet att koordinera digitalt stöd. De offentliga tjänsterna är skyldiga att stödja sina kunder i användningen av sina egna digitala tjänster. Vi behöver mer och bättre digitalt stöd. Stödtjänster som är lätta att hitta och lätt tillgängliga.

Ombudsmannen påpekar att det alltid ska finnas servicekanaler för dem som inte använder digitala tjänster. Servicekanaler som tryggar tillgången till information, underlättar självständig skötsel av ärenden samt ger dem som inte använder digitala tjänster möjlighet att påverka och vara delaktiga. Man borde kunna anmäla att man inte använder några digitala anordningar och tjänster alls, utan behöver sköta sina ärenden per telefon, ansikte

mot ansikte eller brevledes.

Ombudsmannen konstaterar att sådana servicekanaler som fungerar som en offentlig tjänst samtidigt är en del av den nationella krisberedskapen.

E-tjänster bör göras tydligare i fråga om att sköta ärenden för en annan person eller vid ärendehantering med stöd. Det finns just nu ingen lagstiftning om ärendehantering med stöd trots att uppskattningsvis en tredjedel av de äldre behöver stöd i användningen av digitala tjänster. Dessa äldre kan besluta om sina angelägenheter själva, men har svårigheter med den tekniska användningen av digitala anordningar och tjänster.

Vi Svenska seniorer påtalar vikten av att man redan i planeringsskedet av service och tjänster i de nya välfärdsområdena beaktar den äldre befolkningens behov av olika servicekanaler.

Förbundet Svenska seniorer i Finland rf

Kjell Wennström

ordförande

Gunilla Jusslin

vice ordförande

Björn Fant

vice ordförande

Publicerad: