De estetiska ämnenas stora betydelse - "när man mår bra lär man sig bäst"

blå botten med vit text där det står ÅU debatt
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Unga och utbildning. Under de senaste månaderna har det varit många diskussioner kring de försämrade Pisaresultaten.

Man har sett en nedåtgående trend i resultaten och för att försöka förhindra detta så har man bland annat beslutat att öka antalet undervisningstimmar i modersmål och matematik.

Det är viktigt att man undersöker vilka de underliggande faktorerna är till att resultaten blivit sämre.

Dock är det lika viktigt att man inte enbart fokuserar på att öka antalet undervisningstimmar i teoretiska ämnen utan även öka antalet undervisningstimmar i de estetiska ämnena.

I flera undersökningar som gjorts har man kunnat konstatera att kreativa ämnen, d.v.s. musik, bildkonst och slöjd, ökar inlärningsförmågan. Man har bevisat att undervisning i estetiska ämnen har förbättrat inlärningen av teoretiska ämnen, bidragit till en god mental hälsa och utvecklat vår sociala förmåga.

Att man får uttrycka sig kreativt och samarbeta med andra har enbart goda konsekvenser.

I dagens läge ska undervisningen i den grundläggande utbildningen bestå av 8, 9 och 11 årsveckotimmar i musik respektive bildkonst och slöjd.

Barn och unga skulle starkt gynnas av att ha flera årsveckotimmar i dessa ämnen. Man fokuserar idag i den grundläggande utbildningen på

teoretiska ämnen såsom matematik och modersmål, som i dagens läge har 32 respektive 42 årsveckotimmar.

Men för att ungas inlärnings- och sociala förmåga ska utvecklas borde vi i större grad prioritera de estetiska ämnena som bidrar till detta.

Genom att i större utsträckning satsa på estetiska ämnen satsar vi på elevernas välmående och trivsel i skolan.

Det är med en god mental hälsa som man lär sig bäst.

Ingrid Wester Styrelsemedlem i Svensk Ungdom i Österbotten

Publicerad: