Daniel Hjort är tillbaka på ÅST
Josef Julius Wecksell. Han är en av de få verkligt stora genier vi har haft, säger Erik Söderblom.
– Wecksell var en Åbokille som skrev pjäser och dikter redan som 14–15-åring. Han var inte mycket äldre då han började skriva på pjäsen om Daniel Hjort.
När pjäsen hade premiär år 1862 i Helsingfors var Wecksell i 20-årsåldern och på väg in i en psykos.
– Han blev schizofren och återhämtade sig aldrig utan tillbringade resten av sitt liv i Lappvikens sjukhus.
Men pjäsen om Hjort hann Wecksell få färdig.
Pjäsen som har jämförts med ”Hamlet” och kallats den svenska dramatikens främsta verk före August Strindberg.
”Daniel Hjort” har spelats flera gånger tidigare på ÅST, både i slutet av 1800-talet och under 1900-talet, senast år 1973 i regi av Jouko Turkka.
Nu är ”Hjort” teaterns Finland100-jubileumspjäs.
I Erik Söderbloms bearbetning heter pjäsen ”Hjort – civaren som blev terrorist”
Daniel Hjort är en ung människa som befinner sig en djup personlighetskris och slutligen ställer sig på motståndarnas sida.
Pjäsens handlingar utspelar sig i Åbo och i Åbo slott på 1500-talet.
Hjorts liv rubbas av kärlek, svek, manipulation och hämnd och hans uppväxt präglas av politiska och religiösa konflikter.
– Händelseförloppet är väldigt bekant i det vi ser just nu i omvärlden.
Erik Söderblom har bearbetat texten och planerat scenografi, dräkter och musik.
Av rent litterära orsaker är pjäsen en av de viktigaste, säger han.
– Den har ett väldigt vackert språk. Jag har inte velat skriva om hans diktning i sig, men det är en ålderdomlig svenska som inte alltid är förståelig för oss som i dag lever med ett mycket utarmat språk.
I rollerna ses teaterns egen ensemble: Peter Ahlqvist, Daniela Franzell, Amanda Nyman, Monica Nyman, Joona Rytkönen, Jerry Wahlforss och Bror Österlund.
”Hjort” har premiär den 11 november på Studioscenen.
Pjäsen är mycket melodramatisk, säger Erik Söderblom.
– Men vårt vapen i kampen mot dysterheten är den svarta humorn som vi nog låter flöda. Hade Wecksell haft förmågan att skratta hade han kanske aldrig blivit sjuk.
Interaktiv satsning under ”Hjort”
- Publiken får fritt använda sina telefoner (utan ljud) under pågående föreställning.
- Teatern uppmuntrar till fotografering, videoupptagning och delning på sociala medier.
- Man kan se extra material med applikationen Arilyn via bl.a. ÅST:s affischer och programblad
- Daniel Hjort twittrar på ett eget konto @HjortDaniel
- Föreställningen textas på finska. För att följa med textningen behövs en smarttelefon och nerladdning av en applikation som heter Thea.