Reportage
Dalsbruksbo missionerar för jazzen – fick Kåren i Åbo att svänga och dansa till jazztoner på 1960- och 70-talet
Dalsbruksbon Philip Hedlund brinner för jazz, en musikstil som varit viktig för honom så gott som hela livet. Tillsammans med sin samarbetspartner Ralf Eriksson i duon Jazzåå bedriver de något de kallar ett missionsarbete för den traditionella jazzen.
Tanken är att hålla i gång jazzintresset hos ortsbefolkningen på Kimitoön utanför den korta period då Baltic Jazz-festivalen kan erbjuda högklassig musik åt jazzdiggare. Duons stil är gladjazz – en svängig och dansant jazzvariant.
I år firar duon fem år. Numera uppträder den vanligen utökad till en kvintett, som Jazzåå5. I den konstellationen, men dessutom med två gäster, blir det en lite extra festlig vårkonsert på Strandhotellet i Dalsbruk den 16 mars.
Då ÅU:s reporter träffar Hedlund drygt två veckor innan konserten är de 60 platserna redan så gott som slutsålda. Det tyder på att duon lyckats med sitt missionsarbete, vilket också Hedlund skriver under.
– Vi har en stor skara jazzdiggare och ”fans” som kommer till våra konserter och som har lockat med sig än fler. Lyssnarna har lärt sig genren och kan låtarna och lämnar till och med in önskemål på förhand.
Vid sidan av konserter och mindre spelningar finns också föredrag om jazzmusikens begynnelse och arv på Jazzåå-duons repertoar.
Jazzåå5 består förutom av Hedlund (tenorbanjo och sång) och Ralf Eriksson (dragspel och sång) av Niklas Eriksson på trummor, proffsmusikern Pasi Lyysari på kontrabas och med Carita Lagerspetz (saxofon, klarinett och sång) som solist. Gästerna, som ska göra tillföra konserten ännu mera sväng, är Birger Lindström på klarinett och Björn Friberg på trombon.
– Birger är en spelkompis från studietiden och min introduktör till jazzen.
Under studietiden med start 1968 hörde de två till Axelbandet, men bildade då ett eget band som tog in Dixieland-jazz och New Orleans-jazz.
– Det svängde och det var möjligt att dansa! Vi anlitades ofta på Kåren som dansband. Folk blev intresserade av jazz och började köpa skivor.
Redan här kan man alltså säga att Hedlunds missionsarbete för jazzen var i gång.
Återvände till hemorten efter 50 år av studier och karriär
Hedlund är uppvuxen i Dalsbruk, hemorten för Baltic Jazz-festivalen, och återvände för sju år sedan efter femtio år på annat håll.
– För Dalsbruk som arbetarort var jazz först inte intressant. Men det är ett intresse som mognat. 1987 startade Baltic Jazz och grundarna Magi och Kaj Kulla började då föra fram den traditionella jazzen.
Genast från början platsade den legendariska finländska jazzorkestern DDT Jazzband på programmet. Bandet gav under senaste Baltic Jazz sin 65-årsjubileumskonsert.
I dag ser Hedlund ortsborna som ett jazzkunnigt folk, speciellt om man ser till Dalsbruk.
Men varför just jazz?
– Då jag studerade vid Svenska normallyceum i Helsingfors var det mest Rolling Stones och Beatles som gällde. Men under Åbotiden då jag kom i kontakt med Birger och Tapani Suomela fick jag uppleva jazz och tänkte genast att ”Wow, det här svänger!”
De två bjöd in Hedlund till sitt band, som visade sig bli riktigt populärt i studiekretsar.
– Då kunde man ju få flickor också. Men det behöver du inte skriva! säger Hedlund och skrattar.
Karriär på Outokumpu
Hedlund, som är diplomingenjör till utbildningen, lämnade Åbo för en karriär bland annat som försäljningschef på stålföretaget Outokumpu i Björneborg. Då begränsade sig musikuppträdandena främst till firmafester för att upprätthålla musikkunskaperna och då var det irländsk folkmusik som hade fångat Hedlunds intresse.
Till Dalsbruk återvände Hedlund 2017. Inte långt efter det tog Ralf Eriksson kontakt.
– Eftersom han har en passion för traditionell jazz och jag spelat den typen av musik väldigt mycket fann vi varandra snabbt.
Jazzåå (ett namn duon fick först i ett senare skede) föddes och fick snart boka in en hel del spelningar, såväl på Kimitoön som på andra orter. Traditionellt ordnar man konsert på Strandhotellet i Dalsbruk varje vår och höst.
Vad betyder musiken för dig?
– Mycket. Speciellt nu då jag har blivit ensam. Det har blivit en motivering till att öva mer än förut.
Inför en spelning övar Hedlund flera dagar i följd. Han är så pass ambitiös att han varken använder noter eller texter då han uppträder.
– Jazz måste spelas på gehör för att det ska svänga så mycket som möjligt.