Dags att höja på kravnivån i skolan!

debattvinjett i blått nere till vänster, hand som skriver på pulpet bakom
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Skolan. Pisa-resultaten som publicerades den här veckan var en ren katastrof för Finland och för det finska skolsystemets rykte. Resultaten har under veckan bortförklarats genom att säga att andra länder också har backat, gruppstorlekarna är för stora, barnen kollar på Tik Tok eller att stödet inte fungerar. Men inget kan förklara bort den realitet att vår skola, som vi alla varit så stolta över, tyvärr i internationell jämförelse har blivit medelmåttig. Hur konstigt det än låter så ska vi inte blicka framåt, utan nu ska vi ta ett kliv tio år tillbaka i tiden och återgå till den skolan som gav resultat och gav våra elever de kunskaper de behöver.

Vi behöver gå ifrån tanken om att skolan ska vara ett smörgåsbord där barnen själva ska kunna plocka och välja mellan olika alternativ och sätta nivån för sin egen undervisning. Det fungerar inte; den stora massan av oss människor är för lata och går där var ribban är lägst.

Kan vi välja mellan en svår text eller en lätt text eller uppgift väljer majoriteten alltid den lätta!

Vi har högt utbildade lärare i våra skolor; de ska i fortsättningen undervisa istället för att skapa olika lärmiljöer, tillfredsställa olika inlärningsstrategier eller fylla i otaliga, ofta helt onödiga, pedagogiska dokument.

Jag vill påstå att det inte är något fel på traditionell katederundervisning där läraren definierar tydliga mål, sköter om undervisningen och utvärderar de resultat som eleven presterar.

Skolan måste få tillbaka rätten att kräva att eleverna gör sitt bästa och presterar resultat för det.

Det ska inte vara okej att gå där var ribban inte finns eller göra bara ditåt.

Klarar man inte av de mål som finns i läroplanen ska man träna och öva tills man gör det; på ren svenska ska man kunna gå om sin årskurs.

Kravet på att klara av målsättningarna har ersatts av individuella planer där vi på skolan sopar undan allt det som är svårt för att barnen. Skolan gör barnen en björntjänst då vi oberoende av kunskapsnivå slussar dem vidare från årskurs till årskurs.

Eleverna har i framtiden ingen nytta av sina individuella läroplaner eller en pedagogisk bedömning om de inte besitter de grundläggande färdigheterna i att läsa och räkna. Skolan behöver nu få tillbaka sitt mandat att kräva mer.

Ge skolan mer resurser, öka timantalet i de lägre klasserna, ta bort onödig byråkrati, men framför allt ge skolan rätten att kräva mer av skoleleverna. Om vi alla i skolan kunde sätta ribban högre och göra ens lite mer än det som förväntas, kommer också resultaten att förbättras.

Nicke Wulff Rektor

Publicerad: