Då datatekniken inte fungerar på jobbet
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
I början av juli fästes min uppmärksamhet vid en undersökning av anställdas erfarenhet av den datateknik som deras arbetsgivare erbjuder dem att använda för att utföra sitt jobb. Undersökningen är gjord i Amerika men omfattar också en del länder i Europa och Asien.
Man intervjuade 10000 personer.
49% meddelade att de är frustrerade över den teknologi som deras arbetsgivare tillhandahåller.
42% har använt egna pengar för att inhandla egen teknologi som fungerar bättre än arbetsgivarnas för att få jobbet gjort.
26% meddelade att de överväger att lämna sitt jobb på grund av sitt missnöje med den teknologi som deras arbetsgivare tillhandahåller.
Det är en förvånansvärt hög andel.
Den teknologi som arbetsgivarna tillhandahåller arbetstagarna motsvarar inte arbetstagarnas förväntningar. De intervjuade säger att utan de verktyg som behövs för att arbeta effektivt, påverkas såväl produktivitet som arbetsmoral negativt, vilket leder till att man söker sig till andra arbetstillfällen.
62% av dem som fattar IT-besluten säger att de prioriterar ekonomi före arbetstagarnas upplevelse, och endast 21% av arbetsgivarna säger att de prioriterar slutanvändarnas upplevelse då de väljer verktyg.
Det här fick mina tankar att gå till en artikel som jag hade läst tidigare. Rubriken på den löd: Sjuksköterskorna förlorar varje dag över en timme till att kämpa med IT-system.
Sköterskorna upplever varje vecka situationer där patientsäkerheten försätts i fara. "Ilska. Man skulle ha lust att banka i väggen. Då man vill göra sitt arbete ordentligt och systemet inte fungerar, så irriterar det ju." Säger en sköterska (Tietoviikko 27.6.2022)
HUS är numera ett skrämmande exempel. Apotti är ju inte ens pålitligt. Det finns sedan länge vedertagna metoder för att utvärdera användbarheten hos en webbsida. Jag kan gott tänka mig att man kunde använda samma metoder för att utvärdera användbarheten hos ett dataprogram. Det kunde löna sig att göra det också innan man anskaffar.
Inte undra på att vårdpersonalen lämnar. Dålig teknik är säkert inte enda orsaken, men den bidrar tydligen ordentligt. Ingmar Forne