Bygget av "kvalitetskorridoren" är på slutrakan - Nylandsvägens cykelväg blir klar till jul

Nylandvägens kvalitetskorridor blir klar till jul. Det är biten närmast Åbo, cykeltunneln vid Hammarbacka, som blir klar till sist. Foto: Lukas Söderqvist
Publicerad:

För dem som pendlar till Åbo via Nylandsvägen har arbetare i reflexrockar blivit en bekant syn.

Längs med Nylandsvägen byggs nämligen en så kallad kvalitetskorridor för cykling. Mellan Skarppakullavägen och Furugatan, en ungefär 1,5 kilometer lång sträcka, är flera gångbanor, övergångsställen och busshållplatser avspärrade medan korridoren förverkligas.

En stor bit av kvalitetskorridoren är redan färdig, eftersom den i sin helhet sträcker sig ända till Pikis.

NTM-centralen har haft ansvaret över korridoren från Pikis fram till Södra Bågen. Den biten står klar, och nu återstår den sista sträckan, som Åbo stad ansvarar för och företaget Terrawise förverkligar.

Arbetschef Tapio Huhtamäki säger att de två stora broarna som bildar Hammarbackatunneln räcker längst att bygga. Men när de väl står klara kommer bilisterna att kunna köra som normalt längs med Nylandsvägen igen. Foto: Lukas Söderqvist

Åbos del av projektet påbörjades i april, och arbetschef Tapio Huhtamäki säger att byggandet kommer att avslutas i december. Det är konstruktionen av den stora tunneln vid Hammarbacka som räcker längst.

Huhtamäki säger att de övriga sektionerna blir klara i oktober, medan de två stora broarna som bildar tunneln står klara till jul.

Syftet med projektet är att göra det enklare och tryggare att cykla längs med Nylandsvägen ända till Pikis.

Kvalitetskorridor sträcker sig ända till Pikis, men bara mellan Hammarbacka och Skarppakullavägen återstår ännu byggjobb. Foto: Lukas Söderqvist

Längs med hela den norra sidan av vägen ska gång- och cykelvägen bli bredare. Ända fram till Skärgårdsvägen blir cykelfilen minst 2,5 meter bred, och kombinerat med fotgängarfilen blir vägen 4,5 meter bred på de smalaste ställena.

På vissa ställen, till exempelvis vid Åbo begravningsplats där distansen mellan vägen och begravningsplats är liten, måste bilvägen flyttas en aning för att den nya, bredare cykelvägen ska få plats.

Huhtamäki försäkrar dock att flytten inte avsevärt kommer påverka bilisterna när projektet väl är klart. Inga nya trafikljus, rondeller eller annat som kunde sakta ner trafiken ska byggas.

Den ena av två broar vid Hammarbackatunneln är aningen bredare för att också cyklister ska få rum på bron. Foto: Lukas Söderqvist

För att underlätta cyklisters resa jämnas gång- och cykelvägarna ut så att man inte vid varje tunnel åker i ned- och uppförsbacke.

Istället ska vägen på den norra sidan av Nylandsgatan förgrenas i en rak rutt som fortsätter framåt, och en rutt som leder ner till tunneln.

För att det ska bli tryggare att röra sig längs med Nylandsvägen förbättras också sikten. Exempelvis kommer leden under Nylandsvägen vid Hammarbacka bestå av två broar.

Sikten blir bättre då cykeltunneln inte är en tunnel, utan ett brett och öppet utrymme under broarna.

Den nya tunneln är bred och sikten är flera gånger bättre än tidigare, när väl broarna står klara, berättar arbetschef Tapio Huhtamäki. Foto: Lukas Söderqvist