Brobyggare skjuter ner hotbilder som målats upp – "Vi vill endast gardera oss mot alla scenarier"

Arkiv/Lucas Ekblad
Bild av bygganläggningar för en ny bro. Anläggningarna är i vattnet.
Om brobyggaralliansen beviljas tillstånd, stängs den glugg i arbetsbron som gjort det möjligt att använda farleden i Rävsundet.
Publicerad:

Brobyggaralliansen som har hand om byggandet av nya Rävsunds- och Hessundsbron har ansökt om att få stänga farleden vid Rävsundet från och med början av september i år fram tills den nya bron står klar.

Ursprungligen var det meningen att farleden skulle hållas öppen under båtsäsongen fram till slutet av september.

Det är först och främst segelbåtstrafiken öster om Rävsundsbron som påverkas, eftersom omvägen blir avsevärt längre. Bron över Kustö sund är låg och segelbåtarna skulle tvingas runda Stortervolandet för att ta sig ut till Erstan.

I första hand handlar ansökan om att brobyggarna ska kunna sköta byggarbetsplatstrafiken helt och hållet längs den arbetsbro som ligger på östra sidan om den nuvarande bron. Men om det vill sig riktigt illa kan det bli aktuellt att flytta all tung trafik till arbetsbron.

Ansökan gjordes redan i mitten av juni och den handlade uttryckligen om byggarbetsplatstrafiken som är nödvändig för att man inte ska råka ut för avbrott och förseningar i byggandet.

Projektchef dementerar flytt av tung trafik

Dagens Turun Sanomat målade ändå upp en bild om att all tung trafik skulle flyttas till arbetsbron, men så är inte fallet enligt entreprenören Kreates projektchef Timo Hirvasmaa.

Andra alternativ som målas upp av TS är bland annat möjligheten att införa trafikljus på den gamla bron och göra bron enkelriktad. Motsvarande system var i bruk i ungefär ett halvårs tid vid den senaste stora renoveringen av Rävsundsbron åren 2004–2005 då man bland annat bytte ut brons samtliga stållager mot gummilager och förnyade brolockets yta.

Han vill avdramatisera situationen och konstaterar att det i nuläget endast handlar om byggarbetsplatsens trafik.

– I formuleringen i ansökan nämns också möjligheten att vid behov flytta all tung trafik till arbetsbron, men det är inte alls aktuellt i nuläget. Om den nuvarande brons skick inte försämras akut är inga sådana planer på gång. Det handlar endast om att gardera sig för alla scenarier, säger han till ÅU.

Lucas Ekblad
Bild av bygganläggningar för en ny bro. Anläggningarna är i vattnet.
Ansökan handlar om att trygga byggarbetsplatsens verksamhet som snart är inne i ett kritiskt skede då långvariga betonggjutningar ska göras.

Man är för tillfället inne i ett sådant arbetsskede som förutsätter tunga stål- och betongtransporter inför långvariga gjutningar på upp till tre dygn som under inga omständigheter kan avbrytas. Det skulle i så fall orsaka både budget- och tidtabellsöverskridningar som inte får komma på fråga.

– Just nu håller vi tidtabellen vid båda brobyggena, säger Hirvasmaa.

Färjetransporter dyra

I nuläget tillåts endast tung trafik på upp till 76 ton på bron, men under mätningar och övervakning av den tunga trafiken på bron har det under vintern och våren uppdagats flera fall av övervikt – ända upp till över 100 ton.

Detta trots att sådan trafik kräver tillstånd för specialtransporter, som inte längre beviljas. Det har redan nu hänt sig att specialtransporter ordnats med färja.

– De pålningsmaskiner som används just nu fick vi frakta hit med färja, eftersom vi inte kunde ta dem över den gamla bron. Det var ingen billig operation, kan jag intyga.

Möjligt för specialtransporter

Tanken är att arbetsbron också kunde användas för sådana specialtransporter som i dagens läge inte kan beviljas tillstånd att köra över den gamla bron.

– Vi tänker oss att vi kunde erbjuda den möjligheten istället för alternativet med färja, men i så fall måste de transporterna förstås ske under sådana tider på dygnet att byggarbetet inte störs av transporterna.

Att också personbilstrafiken skulle flyttas till arbetsbron är inget som ens diskuterats, menar Hirvasmaa.

Rävsundsbron

1963 bron stod klar

1980 brons rörelsefogar reparerades för första gången

1993 bron fick en skild gång- och cykelbana

2000 stålkonstruktionerna ovanför brolocket ytbehandlades

2004–2005 grundlig reparation av hela bron

2010 pendelstavarna byttes ut

2013 trafikförordningen ändrades beträffande högsta tillåtna massor och yttermått, brons bärighet testades

2015 de första trafikbegränsningarna på bron infördes

2016 större renoveringar

2018–2019 mindre reparationer

2020 grundlig kontroll av brons stålstomme

2021 hängstag byttes ut och restaurerades

källa: NTM-centralens och Trafikledsverkets informationsmaterial 15.6.2023.

Reporter (Pargas)
Publicerad: