Börsens tak fylldes av människor på fredagen – men bristen på personal påverkar öppettiderna
Det är fredag eftermiddag och årets hittills varmaste dag, där kvicksilvret krupit upp till 16 grader i solens sken. När Hamburger Börs öppnar dörrarna tills in takterrass klockan 16 står redan flera personer i kö för att få tag i de bästa platserna i solen. Uteterrassen fylls snabbt, medan det inne i baren är lika tomt som innan öppning – förutom när någon av kunderna kommer in för att beställa en dryck.
I sommar är första sommaren som terrassen är öppen, och restaurangchef Suvi Ruokamo vet att den kommer att bli stressig – läget med utsikt över Salutorget och Domkyrkan är lockande för kunderna – men hon ser fram emot att det blir liv längst uppe på börsen.
– Vi har haft folk här hela vintern, i och med att utsikten är fin också inne från baren, men här har vi bara 66 sittplatser. Ute på takterrassen har vi ytterligare 100 kundplatser och det kommer att locka folk. Det är första sommaren, så vi kommer att känna oss för lite med hur vi ordnar saker och ting, säger hon.
Men något problem att locka folk har takterrassen inte haft ens innan den fick sina sittplatser. Ruokamo berättar att rekordet hittills är 850 kunder under en lördagskväll i mars.
– Det var mer folk än under valborg, och nya kunder kom och gick hela tiden, säger hon.
Uteborden, -sofforna och -stolarna levererades precis innan valborgsmässoafton och nästa vecka kommer utebaren, som just nu står nylevererad och inplastad på terrassen, äntligen att installeras.
– En av orsakerna till att vi öppnat sittplatserna på takterrassen först nu är den sena leveransen av både möbler och utebar. En annan är att det är en stor brist på arbetare i branschen just nu, säger Ruokamo.
Hon har inte haft särskilt svårt att hitta fast anställda till Börsen – det nybyggda hotellet hade stor dragningskraft – men däremot har det varit värre med sommarjobbare, speciellt sådana som kunnat börja jobba tidigare.
– Det har lett till att vi hittills bara haft öppet onsdag till söndag. Från och med inkommande vecka så håller vi öppet också på tisdagar och från och med juni är baren öppen hela veckan.
På fredagar och lördagar håller takterrassen öppet till 01, övriga dagar till 23.
Också Mikko Henriksson , chef för Scandichotellen i Åbo säger att det i år har varit extra svårt i år att hitta serverings- och kökspersonal. Under coronapandemin har många restaurangarbetare bytt jobb eller börjat studera.
– Det här gäller alla företag i branschen, inte bara oss. Rekryteringen av personal tar längre tid än tidigare och vi började söka efter sommarjobbare genast i början av året. Nu ser det lite bättre ut på vikariefronten, men personalbristen sätter ännu käppar i hjulen för oss, säger han.
"Ett problem som måste lösas på statlig nivå"
Turo Nolvi är ordförande för Varsinais-Suomen matkailu- ja ravintolayrittäjät och restaurangföretagare i Åbo. Han säger att arbetsbristen inom branschen är akut just nu.
– Även om vi i Åbo till viss del drabbas snäppet mindre tack vare att vi är en universitetsstad, så är läget ändå motsvarande som i resten av landet. Det finns ingen arbetskraft, säger han.
Enligt tidigare uppskattningar fattas det 8 000–10 000 jobbare inom branschen, men situationen har visat sig vara ännu värre.
– Jag har inte de exakta siffrorna, men det börjar närma sig 20 000 jobbare som behövs till området.
Nolvi erkänner att de låga lönerna är en del av problemet, men att det finns andra hinder för att lösa situationen.
– Visst är det så att de som jobbar i branschen känner att lönerna är för låga, men å andra sidan så upplever arbetsgivarna att deras utgifter för en jobbare också är för stora. Det finns inga marginaler att göra vinst mera. Därför är det till staten som vi måste vända oss för att få en lösning, säger han.
Enligt Nolvi är det en grundläggande förändring i anställningsvillkoren som behövs för att branschen ska överleva.
Rekryteringsproblemen ligger enligt Nolvi också till viss del i att det är färre och färre som söker sig till restaurangskolorna.
– Vi har traditionellt haft bra relationer med restaurangskolorna och kunnat lita på att de som kommer därifrån är bra servitörer, kockar och barmästare, men när färre och färre söker sig till de utbildningarna finns inte samma garanti. Vi måste lyckas öka dragningskraften
Förutom personalproblematiken finns också en utmaning i de stegrande matpriserna, menar Nolvi.
– Det kommer också att märkas i priserna, och frågan är hur det kommer att påverka branschen.