Bondfilmen drar i Åbo – nästan 400 000 har sett den nationellt

Robin Sjöstrand
Kari korhonen framför en reklamskylt med James Bond.
Den nya James Bond-filmen ”No time to die” fortsätter vara populär på biografer i Finland, säger Kari Korhonen, chef för Kinopalatset i Åbo.
Publicerad:

Den nya James Bond-filmen ”No time to die” fortsätter vara populär på biograferna i Finland.

Nu har nästan 400 000 sett den nationellt.

Specifika siffror för Åbos biograf ges inte ut, men folk går och ser den varje dag, säger Kari Korhonen, chef för Kinopalatset i Åbo.

-- Den har väckt mycket stort intresse, och då är det bara tre veckor sedan premiären. Då den senaste Bondfilmen Spectre kom ut sågs den av en halv miljon finländare, säger Korhonen.

Att en Bondfilm väcker stort intresse är i sig inget nytt -- men ingen film har väckt så stort intresse hittills under hela coronapandemin som pågått i snart två år, konstaterar Korhonen.

Som jämförelse kan nämnas filmen Frozen 2 som sågs av nästan 280 000 personer på bio i Finland år 2020, som var ett dåligt år för biograferna. Filmen hade ändå premiär innan biograferna stängdes ner, vilket kan ha gett den bättre tittarsiffror.

-- Bondfilmerna lockar en bred publik, många har en relation till dem.

Enligt Korhonen kommer Bondfilmen sannolikt att visas på biograferna i Finland ännu efter årsskiftet.

Mest pop på helgkvällar

I början visades Bondfilmen 15--20 gånger per dag på Kinopalatset i Åbo, för att så många som möjligt skulle kunna gå och se den, även de som inte vill gå på en helgkväll.

Nu visas den 5--7 gånger dagligen, flest gånger på lördagar.

Kan man då vänta sig att få plats i salongen en lördagskväll?

-- Filmen visas i den största salongen, det kan vara ganska fullt men nog får man ofta en plats, säger Korhonen.

Under höstlovsveckan har flera barnfilmer också väckt stort intresse i Åbo.

Reporter
Publicerad: