Bilparken förnyas för långsamt för att miljömålen ska nås - bilhandlare i Ekenäs hoppas på förmånligare elbilar

Kristoffer Nöjd
Kurre Ahllund bakom ratten i elbil.
Kurre Ahllund har sålt bilar i Ekenäs i 17 år.
Publicerad:

Bilbranschens informationscentral informerade på måndagen att den finska bilparkens medelålder steg till nästan 13 år. Detta är problematiskt eftersom den långsamma omsättningen i bilparken bromsar upp utsläppsminskningen i trafiken.

– Vi har den äldsta bilparken i Västeuropa. Vi jämför oss med Sverige och Danmark men våra referensländer börjar snarare finnas i Östeuropa, säger Tero Kallio på Bilimportörernas och -industrins förening.

Han medger att medelåldern inte är den optimala mätaren på bilparkens kvalitet.

– Men vi har nästan 1 miljon bilar med över 15 år på nacken vilket är dåligt både med tanke på trafiksäkerheten och på miljön. Därför borde man återvinna fler bilar och registrera fler nya bilar i stället, säger Kallio.

År 2022 förnyades 3 procent av bilparken. För att stoppa den stigande medelåldern borde cirka 5 procent av bilparken förnyas varje år. Det skulle motsvara 140 000 nyregistreringar.

Lägsta antalet nya bilar på 30 år

Men i fjol registrerades 82 000 personbilar i Finland, det lägsta antalet på 30 år. Orsakerna till nedgången tros vara komponentbristen, energikrisen och de sämre ekonomiska utsikterna.

Förutom av leveransfördröjningar präglades branschen av en tilltagande elektrifiering och en ökad efterfrågan på bilar med låg förbrukning.

Men Kallio säger att det bland beslutsfattare och ibland också i pressen verkar finnas en uppfattning om att elektrifieringstakten är på en sådan nivå att vi kommer att nå både målen i antal elbilar och minskade utsläpp per år 2030.

– Det är milt sagt självbedrägeri. Elbilarnas andel på 18 procent av nybilsregistreringarna motsvarar cirka 13 000 bilar i en bilpark med 2,7 miljoner bilar. Vi borde sälja 60 000 nya elbilar per år för att nå målet på 700 000 elbilar 2030, säger Kallio.

Åren 2020 och 2021 gick försäljningen av begagnade bilar het. År 2021 såldes över 320 000 personbilar. Men år 2022 har försäljningen gått ned med cirka 10 procent och landar på 290 000 bilar. Det motsvarar nivån före pandemin, det vill säga åren 2017–2018.

De laddbara bilarnas andel ökade något i fjol. Försäljningen av begagnade diesel- och bensinbilar var rätt oförändrad.

Kristoffer Nöjd
Kurt Ahllund vid elbil.
Kurt Ahllund vid en av storsäljarna, en elbil, på Ekenäs bilhus.

Politikerna påverkar

På Ekenäs bilhus som lyder under Autotalo Lohja i Lojo var läget inte lika dystert som nationellt.

– Här ute på sydspetsen ligger vi alltid ett par månader efter huvudstadsregionen i konjunkturutvecklingen. Hos oss började nedgången på hösten och var tydligast i november. I fjol hade vi kunder men brist på bilar och leveranstiderna var långa. Men vår firma gick trots detta faktiskt mot strömmen och hade ett jättebra år. Nu har vi bilar men tyvärr färre kunder.

Det säger försäljningschef Kurre Ahllund på Ekenäs bilhus. Ahllund har sålt bilar i 17 år.

– Det har skett en hel del i branschen under de åren. Ofta har det varit politikerna som påverkat kundernas åsikter och val på ett eller annat sätt, säger Ahllund.

För ett antal år sedan uppmuntrade man folk att köpa dieselbilar. Pensionärer som körde 3 000–4 000 kilometer om året köpte dieselbilar fast det är ett vettigare alternativ för dem som kör väldigt mycket. Nu är det önskvärt att man köper elbil fastän laddningsinfrastrukturen inte är fullt utvecklad och priserna på bilarna höga för gemene man, exemplifierar Ahllund.

"Också vi är förbryllade"

– Vi bor i ett avlångt land med vida sträckor. I största delen av Finland klarar man sig inte utan bil. Om man kör med förbränningsmotor eller el är var och ens val. Många frågar vad det lönar sig att köpa men också vi är förbryllade. Det är mest de egna behoven och laddningsmöjligheterna som avgör.

Hos Ekenäs bilhus började elbilsboomen för 1,5 år sedan. Nu är cirka var femte bil man säljer en elbil. Dieselbilarnas försäljning har minskat radikalt men den har inte försvunnit.

– En stor dieselbil har de facto ofta både lägre utsläpp och mindre förbrukning än en motsvarande bensinbil, i synnerhet om man kör längre sträckor eller drar ett släp eller en husvagn efter bilen.

Efterlyser förmånligare elbilar

Men något måste göras om man vill ha ner utsläppen. Ahllund säger att elbilspriserna, som nu ligger på mellan 40 000 och 70 000 euro, måste komma ner. Det behövs elbilar som kostar kring 30 000 euro. Det tror han biltillverkarna kommer att leverera men med vilken tidtabell återstår att se.

– Först då uppnår vi de stora volymerna sett till antal elbilar. Nu märker man att det finns ett intresse bland kunderna men budgeten är inte tillräcklig. Elbilsstödet på 2 000 euro har varit en morot men är inte tillgängligt längre. Vår statskassa klarar inte av några snabba större stöd. Det är viktigare att man får landets ekonomi i allmänhet i skick och att tillverkarna utvecklar förmånligare koncept.

"Alternativen kvar en god stund"

Enligt Ahllund behöver man nödvändigtvis inte ta ställning till drivkraft ännu vid inkommande bilbyte om det sker inom några år.

– Alla alternativ kommer att finnas kvar en god stund ännu. Till exempel de manuella växellådorna försvinner troligtvis betydligt snabbare än bilarna med förbränningsmotor.

Om det allmänna ekonomiska läget försämras märks det hos bilhandlarna.

– Bilen är den näst största investeringen efter hus och hem. Folk är försiktiga. Mycket jobbar emot oss för tillfället. Men det gäller i alla branscher. Det vänder nog men om det är i höst eller först nästa år återstår att se. Det är bättre att vara realist och lite pessimist. Dessutom blir det ett intressant politiskt vaktbyte i vår. Hittills har man inte gett några vallöften till vår bransch.

Reporter (Västnyland)
Publicerad: