Betydligt fler nödmeddelanden under första halvåret – men många samtal som inte hör till 112
Nödcentralsverket fick cirka 1,5 miljoner nödmeddelanden under första halvåret i år. Mängden är 10 procentenheter större än under motsvarande period året innan.
Ökningen förklaras av att det kom in många samtal som egentligen inte borde ha riktats till nödcentralerna.
En ökning i antal samtal fjärde året i rad
Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 1 536 000 nödmeddelanden under perioden 1.1–30.6.2023. Antalet nödmeddelanden fortsatte att öka för fjärde året i rad.
Nödcentralsverket förmedlade 732 000 uppdrag till andra myndigheter under första halvåret 2023. Återstoden av uppdragen hanterades med råd och vägledning från nödcentralen.
Det totala antalet förmedlade uppgifter ökade jämfört med motsvarande period året innan. Ökningen var betydande särskilt i fråga om uppgifterna inom socialvården: Nödcentralsverket förmedlade nästan 37 procentenheter fler uppdrag till socialvården än året innan.
Snabb svarstid
Trots det ökade antalet nödmeddelanden lyckades nödcentralerna svara på samtalen inom i genomsnitt 3 sekunder. Det här betecknas som en utmärkt prestation, uppger Nödcentralsverket i ett pressmeddelande.
I januari–juni 2023 fick nödcentralerna ca 467 000 eller nästan en halv miljon samtal som inte borde ha ringts till nödcentralerna. Av de här samtalen var 450 000 oavsiktliga felringningar och 17 000 uppsåtliga felringningar.
De oavsiktliga samtalen ökade med 35 procentenheter jämfört med föregående år. Däremot minskade antalet uppsåtliga felringningar med 11 procentenheter.
Smarttelefoner ringer själv
Ökningen av mängden samtal som inte ankommer på nödcentralen beror främst på nödmeddelanden som sänds av smarta enheter.
– I början av året gjordes en uppdatering av operativsystemet i Android-telefoner, vilket resulterade i att telefonen i vissa situationer sände ett nödmeddelande utan att telefonens innehavare visste om det. Fenomenet har identifierats överallt i Europa och en korrigeringsuppdatering har nu gjorts i operativsystemet, konstaterar säger planeringschef Tommi Hopearuoho vid Nödcentralsverket.
– Trots det identifierade problemet ligger antalet samtal som inte ankommer på nödcentralerna på en hög nivå. Vi försöker genom aktiv kommunikation och handledning styra icke-brådskande förfrågningar till andra nummer så att de inte belastar nödnumret och förhindrar snabb hjälp i en brådskande nödsituation.
Ring inte i onödan
Nödnumret 112 ska endast användas i nödsituationer när det finns ett brådskande behov av att få hjälp av myndigheter, eller när man vet eller misstänker att det föreligger hot eller fara för liv, hälsa, egendom eller miljön.
Till exempel ska man inte ringa 112 om det finns enstaka getingar på en restaurangs terrass. Istället ska man upplysa restaurangpersonalen om getingarna.
Även appen 112 Suomi ger snabb hjälp i nöd- och problemsituationer. I appen finns ett brett utbud av journummer för olika situationer. Appen kan laddas ner gratis från telefonens appbutik (App Store, Google Play, App Gallery).