Axxell invigde maskinlabbet i Pargas
I februari sålde Axxell på Vapparvägen en stor del av maskinparken som hörde till den i Pargas för några år sedan nedlagda metallutbildningen. Då presenterades planerna på att göra om de tomma utrymmena till ett maskinlaboratorium, i huvudsak för sjöfartens bruk. Nu, drygt nio månader senare, står utrymmena klara för invigning.
Det är lektorn i sjöfart Bertel Henriksson vid Aboa Mare i Åbo och Magnus Grundström som stått för grovjobbet med planering och installation.
– Förstås kommer utrymmet att leva hela tiden och det kommer ett och annat till, men i huvudsak har det mesta varit klart redan en tid. Vi har haft studerande här i 21 dagar de senaste knappa tre månaderna, berättar Henriksson som har omkring tio andra och tredje årets studerande samt vuxenstuderande som redan använt labbet.
Henriksson hoppas att intresset för sjöfartsbranschen ökar.
– Sjöfarten har litet obefogat fått ett dåligt rykte om sig att det inte finns jobb, men då man ser vilka alla rederiers representanter som varit med och hjälpt oss bygga upp labbet tycker jag det bevisar motsatsen.
Axxell utbildning Ab:s vd Stefan Johansson var mer än nöjd då han kunde presentera en nysatsning i dessa ekonomiskt tyngda tider.
– Det gäller att utnyttja de utrymmen vi har så effektivt som möjligt och nu kan vi istället för att hyra in oss hos andra aktörer själva utnyttja maskinlabbet så mycket vi behöver – och eventuellt hyra ut det då vi inte har egen verksamhet här, säger Johansson som ser potential inom fortbildningen och kortkursverksamhet i labbet.
Kustregionens utbildningsfastigheters vd Joakim von Bergmann talade varmt för att man igen satsar på Pargas som nu får en ny verksamhetsform.
– Dessutom finns det en from förhoppning om att vi på sikt ska kunna mata in elektricitet från hjälpmotorn i elnätet och kunna ta en del av den el som förbrukas i fastigheten den vägen, säger von Bergmann.
Enhetschef Susanne Karlsson vid Axxell Pargas och Aboa Mare påpekar att kraven inom yrkeslivet ökat.
– Det förväntas att studerande kan en hel del då de kommer på praktik, vilket gör att labbet nästan är ett krav för att vi ska kunna säga att vi har en kvalitativ sjöfartsutbildning inom Axxell.
Maskinlaboratoriet i Pargas
- Varit i bruk i knappt tre månaders tid.
- Maskinparken just nu består av en huvudmaskin, bränslereningsutrustning, oljeförhanteringsutrustning, värmeväxlare, värmepanna samt luftkompressor.
- På kommande i skilt utrymme en hjälpmaskin (elproduktion till fartyget) och en turbin.
- Investeringen rör sig i 100 000-eurosklassen, flera rederier och aktörer inom sjöfartsindustrin har varit välvilligt inställda och bidragit med subventionerade priser.
Läs också: Öppet hus på Axxell i Pargas