ÅU:s koll i Åbo visar: endast en av hundra elsparkcykelförare hade hjälm

Jean Lindén
Styrstång med man i bakgrunden
Få använder hjälm. Uthyrningsföretagen försöker uppmuntra användare att använda hjälm, till exempel med belöningssystem där användaren kan få en kredit värd en euro om de använder hjälm.
Publicerad:

Skador på huvudet och övre kroppen är de vanligaste skadorna som drabbar elsparkcykelförare. Det visar en färsk rapport av Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt.

ÅU ställer sig i Åbo centrum och räknar hundra förare som använder hyrda elsparkcyklar. Av dem är det endast en som bär hjälm.

ÅU frågar några av elsparkcykelanvändarna om de ibland använder hjälm. Det vanligaste svaret är att de inte anväder hjälm för att det är opraktiskt.

Jacob Hjortman
Toni Leitoma använder elsparkcyklarna men säger att det skulle vara svårt att alltid ha med sig en hjälm.

– Jag äger ingen hjälm. Jag tar elsparkcykeln när jag behöver den och då skulle det vara svårt att alltid ha med en hjälm. Men det är en bra fråga, man borde ju använda hjälm, säger Toni Leitoma.

Däremot har ungefär 45 procent av de traditionella cyklisterna hjälm enligt ÅU:s kontroll, och de som kör egna elsparkcyklar använder också hjälm oftare än de som hyr sin elsparkcykel.

Max Thelen, uthyrningsföretaget Vois operativa chef i Finland, säger att det är svårt att få användare att använda hjälm med hyrsparkcyklarna.

– Vi försöker uppmuntra användare att använda hjälm på olika sätt. Appen har ett belöningssystem där man får en belöning om man laddar upp en hjälmselfie. Appen kan känna igen att användaren har en hjälm på huvudet, säger han.

Endast 0,1 procent av åken registrerar en hjälmselfie. Företaget har den här veckan ändrat belöningen så att man får en kredit värd en euro när man registrerar en hjälmselfie.

Elsparkcykelolyckor

En färsk undersökning visar att de begränsningar som trädde i kraft i Helsingfors hösten 2021 har minskat risken för skador som uppkommit i samband med användning av elsparkcykel med ungefär 40 procent.

Elsparkcyklarnas maxhastighet begränsades på en del områden och nattetid. I Åbo har liknande begränsningar införts.
I Helsingfors råder även uthyrningsförbud mellan midnatt och klockan fem på helger.

Egentliga Finlands välfärdsområde för inte statistik över vilka skador som uppkommit i och med användning av elsparkcyklar och kan därför inte kommentera vilken effekt Åbos begränsningar har haft.

På europeisk nivå ligger Finland bra till i skadestatistiken. Finland har ett genomsnitt på 2,76 allvarliga olyckor per en miljon körda kilometrar. Motsvarande siffra för hela Europa är 5,45.

Arbetet med användarsäkerheten sker på flera plan.

– Största andelen skador sker nattetid när föraren är berusad. Vi för diskussion med beslutsfattare och försöker jobba för en lagändring som skulle göra det olagligt att köra elsparkcyklarna berusad. Nu räknas de som cyklar och går under lagstiftningen för styrstångsfylleri, säger han.

Jacob Hjortman
Skador på huvudet och övre kroppen är de vanligaste skadorna som drabbar elsparkcykelförare, ändå använder få hjälm.

Nattetid på helgerna har appen ett reaktionstest som användaren måste göra, och utgående från resultatet kan testet rekommendera en att gå eller ta en taxi.

Statistiken visar också att olyckor ofta sker på ställen där det finns en vägkant eller likande som försvårar körningen.

– Vi förbättrar hela tiden fordonen med bättre stötdämpare och andra säkerhetsanordningar. Samtidigt försöker vi samarbeta med städerna för att förbättra infrastrukturen där den skapar risker för olyckor, säger Thelen.

En del företag har testat ett system där en hjälm finns fäst på elsparkcykeln. Men av hygienskäl är få villiga att dela hjälm med främlingar.

Frilans, reporter
Publicerad: