ÅU:s aprilskämt: Cykeltunnel under Puolalabacken och cykelhiss i Kaskisbacken – "Pyäräpaana" ska visa Helsingfors att Åbo är cykelstad nummer ett

Tunnelns ända vid Salutorget kommer invid ortodoxa kyrkan och får en port som är korrekt för omgivningen. Bildmontage/ÅU-Foto/Pixabay
Publicerad:

Det var slumpen som tände gnistan att skapa en ny fin snabbcykelled genom staden, säger en tjänsteman som ÅU talat med. Allt fick sin början då byggarbetare för två veckor sedan tittade in under ortodoxa kyrkans trappa vid Salutorget. Trappan ska repareras så den inte trillar ned i den stora torgparkeringsgropen (se ÅU, 7.3)

Under den sneda trappan hittades en hålighet som ledde rakt in i berget och nästan fram till Louhi-parkeringens tunnlar.

"Genom att öppna upp håligheterna med några små smällar kan Åbo få en egen Baana", noteras i de mötesanteckningar som ÅU kommit över.

Tunneln blir en naturlig förlängning till Logomobron, som snart lär vara klar.

– Det är bara att ta fart uppe i Norrstan så rullar man över bron och hela vägen genom tunneln till Salutorget! säger en tjänsteman ÅU talat med.

Det är allmänt känt att man inom Åbo stad avundsjukt har sneglat på Helsingfors. Där byggdes populära "Baana" rakt genom stan, där ett järnvägsspår förr fanns. Hur man än tittar på Åbo stads kartor hittas ingen motsvarande naturlig rutt.

– Dessutom har de inga riktiga backar i den tillfälliga huvudstaden, vilket såklart också är orättvist mot våra cyklister, enligt tjänstemannen.

Fyndet under kyrktrappan kom därför som en skänk från ovan.

Det som ytterligare stärkt avundsjukan är Helsingfors planer på en tunnel under huvudstadens bangård, en förlängning till Baana.

– Den tillfälliga huvudstaden var kanske först med sin Baana, men vi ska vara först med en fantastisk cykeltunnel! enligt tjänstemannen.

Cykeltunneln skulle presenteras i samband med den den klimatpanel som ordnades i stadshuset på onsdagen (ÅU, 28.3).

Ärendet sköts ändå upp på grund av att det finns oklara detaljer kring det som kallas "Fas 2". Cykelsnabbleden under staden ska nämligen kombineras med en cykelhiss i Kaskisbacken.

Idén om en sådan kläcktes då Åbo stads "buss eller spårvagn"-arbetsgrupp besökte Trondheim för att titta på deras spårvagnar, men istället blev mest imponerade av Trampe-cykelhissen, som öppnade 1993. Det visade sig att Trondheim nyligen hade förnyat hissen och blivit över med massor av begagnade delar, delar som delegationen från Åbo kunde ta med sig hem.

Själva stationen har faktiskt redan installerats i Kaskisbacken men det är tänkt att de som nu arbetar med Kakolabackens bergbana ska få sköta den sista installationen före sommaren. De som har registrerat sig som Föli-cykelanvändare kan ändå redan testa apparaten, på egen risk, påpekar stadens jurist.

Båda projekten lär vara särskilt populära bland politiker som varken cyklar eller ens gillar cyklister – och kanske till och med tycker cyklister bara är i vägen för bilar samt utgör en fara för fotgängare.

– Det är fint att vi kan gömma cyklisterna under jorden eller knuffa dem snabbt över backar så att vanligt folk kan röra sig friare i centrum med sina bilar, konstaterar tjänstemannen och tittar oroligt på klockan, eftersom hans parkeringstid är på väg att löpa ut.

Det finns därför en stark politisk enighet om både cykeltunneln och -hissen –"Pyäräpaana" och "Peedibanan" som de preliminärt kallas i dokumenten. I en fotnot hittas uppgiften om att Åbosamfundet har kontaktats som konsult i namnfrågan.

–  I ett skede tyckte nån att Kaskisbackens hiss kunde heta "Velokulaari" och "Velokulären", men det röstades ned.

Kalkylerna för snabbcykelleden tyder på att satsningarna knappast skulle kosta något alls.

– Det lönar sig därför att bygga allt klart bums eftersom det på så vis flyttar in så många nya högkonsumerande cykelhipstrar att staden sparar pengar. "Pyäräpaana" ska visa Helsingfors att Åbo är cykelstad nummer ett!

Publicerad: