ÅU är landets allra bästa lokaltidning – ”Lyfter fram lokala frågor och viktiga fenomen”

Janne Ahramo
En kvinna med ett diplom och en pokal.
ÅU har utsetts till Årets lokalmedia. På bilden webbchef Monica Forssell, som tog emot priset å bolagets vägnar.
Publicerad:

Åbo Underrättelser är Årets lokalmedia 2024!

Nyhetsmediernas förbund utser varje år Årets lokaltidning eller Årets lokalmedia, som priset direkt översatt från finskans Vuoden paikallismedia, egentligen heter.

ÅU tävlade i serien för tidningar som inte ingår i en koncern.

Som det enda självständiga kommersiella mediehuset i Svenskfinland på svenska i Finland fortsätter ÅU leverera närproducerad journalistik, och jag är glad för att resultatet uppmärksammas och värdesätts.

—Susanna Landor, Chefredaktör, vd

Då Årets lokalmedia utses bedöms hela produkthelheten bestående av sajt, e-tidning och papperstidning.

Det som bedöms är journalistiska prioriteringar, kvalitet, vinklingar, växelverkan med läsarna och den visuella helheten.

ÅU får beröm för juryn för att vara en tidning som starkt fokuserar på lokala frågor och lyfter fram viktiga fenomen och händelser i Åboregionen i egenskap av ett språkrör för den svenska befolkningen. Tidningens mångsidiga artikelhelheter och tydliga layout ger en trevlig läsupplevelse både i tryckt form och på nätet.

– Jag är oerhört stolt över det jobb alla kolleger på ÅU gör varenda dag. Vi har lyckats öka räckvidden med tolv procent i år, i ett läge som är tufft på många plan. Som det enda självständiga kommersiella mediehuset på svenska på fastlandet i Finland fortsätter ÅU leverera närproducerad journalistik, och jag är glad för att resultatet uppmärksammas och värdesätts, säger ÅU:s chefredaktör och vd Susanna Landor.

Oliver Heikkinen
ÅU:s chefredaktör Susanna Landor.

Ett jubileumsår utan like

Åbo Underrättelser firar 200 år i år. Jubileumsåret inleddes med en stor fest i januari och under årets lopp har de jämna åren firats – och firas fortfarande – på olika sätt.

Annina Suominen
nalle
Här väntar ÅU-nallen Åke på att åka i väg till dagis.

ÅU-nallarna Åke och Åsa Ursus åker runt till daghem i regionen för att lära känna de allra yngsta läsarna, på Hansatorget har det debatterats och ätits kaka och under året får läsarna följa lilla Noahs första år. Noah föddes på ÅU:s födelsedag den 3 januari 2024.

”Man kan ana en fan anamma-känsla”

En historik skriven av Christoffer Holm gavs ut i början av året och en tiodelad videoserie om ÅU:s historia ledd av Riko Eklundh sammanfattar åren som gått.

Under sommaren visades också utställningen ”Från bly till digi – 200 år av tidningshistoria” på Sibeliusmuseum i Åbo.

Och sist men inte minst: Under julhelgen kommer vinnarbidragen i skrivtävlingen ”Skriv 200 ord” att publiceras i tidningen.

– Under jubileumsåret har vi blivit påminda om att vi är en viktig del av en tvåhundra år lång kedja av nyheter och journalistik som har betydelse för ÅU:s läsare. Vi vill skapa relevant och intressant innehåll för våra läsare. Varje dag, säger Carina Holm som jobbat som journalist på ÅU sedan 2005.

Melker Backas
Nio glada ÅU-anställda ser in i kameran
Delar av ÅU: från vänster Jean Lindén, Kim Lund, Johan Backas, Katarina Pada, Frida Nyberg-Pulli (sittande på golvet), Camilla Hynynen, Linn Schönberg, Sabine Schütt och Jacob Hjortman.

Ett förändringarnas år

Året har också inneburit stora förändringar i bolaget. Efter sju år lämnade Tom Simola uppgiften som chefredaktör och vd. Han ersattes under våren tillfälligt av Freja Harkke, vd för ÅU Medias dotterbolag Å Communications, och i juni tog Susanna Landor över som chefredaktör och vd.

ÅU
Orange stenhus med två våningar
ÅU och Å communications flyttade till Domvillan i april 2024.

I våras gick flyttlasset från kontoret i köpcentret Hansa till Domvillan på Gezeliusgatan 2 och i höstas slutfördes en stor strukturell it-förändring inom bolaget, då både ÅU och PK bytte redaktionssystem.

Samtidigt utlokaliserades ombrytningen av tidningarna till Vasa där Bonnier News printredaktion sköter redigeringen av bolagets två tidningar.

ÅU och PK har i år också lanserat nya e-tidningar, nya appar för e-tidningarna och nya sajter.

– Det har på olika sätt varit ett tufft år, säger ÅU:s webbchef Monica Forssell. Att utses till bästa lokalmedia känns verkligen fint efter allt det jobb vi gjort i år!

Monica Forssell
Människor på en cocktailtillställning.

Forssell har lett arbetet med det nya redaktionssystemet samt e-tidningarna och representerade bolaget på festen i Karleby då chefredaktör Landor var förhindrad att delta.

– De digitala förändringarna som gjorts har inneburit ett stort men nödvändigt jobb som inte nödvändigtvis syns utåt genast men i förlängningen bidrar till att vi nu kan satsa mer på vårt innehåll, säger Forssell.

Försäljnings- och marknadsföringschef Anne-Maarit Itänen lyfter fram att ÅU:s totala täckning bland de svensk- och tvåspråkiga läsarna i Åbos marknadsområde har ökat de senaste åren och nu ligger på cirka 70 procent.

– Ur annonsörernas synvinkel är vi därför en mycket relevant annonsmedia: vi når en unik målgrupp som andra har svårare att nå. Trots vår respektabla ålder är vi ett modernt mediehus och kan erbjuda annonsörer olika digitala annonsalternativ förutom traditionell tryckt media. Vårt försäljnings- och kundserviceteam är hjärtat i all verksamhet, alltid flexibla och med kunden i fokus – ett stort tack till dem, säger Itänen.

Serien för koncerntidningar med en personal på färre än tre personer vanns av Kalajokiseutu, med Janakkalan Sanomat på andra och Perhonjokilaakso på tredje plats..

Serien för koncerntidningar med en personal på fler än tre personer vanns av Uutis-Jousi. Järviseutu och Koillissanomat knep andra respektive tredje plats.

Artikeln uppdaterad den 22 november kl. 10.54 med kommentar av Anne-Maarit Itänen. Susanna Landors första citat preciserat kl. 13.50.

Publicerad: