"Att investera i spårvagn är en nostalgitripp tillbaka i tiden"

debattvinjett i blått nere till vänster, blåvit spårvagn bakom
Snabbspårvagnen i Helsingfors. Foro: Carina Holm
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Spårvagn i Åbo. De moderna helelektriska dubbelledade superbussarna som finns i många städer i Europa är betydligt billigare, tystare och mera flexibla på ändring av rutter än spårvagnarna. Dessutom behöver man inte riva upp halva staden för en lång tid.

Om man vill gå tillbaka till tsartidens teknologi så kunde man ju dra spårvagnarna med häst och på Västra Strandgatan förbi statyn där tsar Alexander finns tillsamman med svenska kungen.

Vill man sedan vara mera miljömedveten så samlar man upp hästavföringen till bioenergi. Enda orsaken att investera i en betydligt dyrare spårvagn är väl en nostalgitripp tillbaka i tiden, någon annan orsak ser jag inte.

Argumentet att spårvägsrutten från hamnen till Kråkkärret genererar flera nya investeringar kan inte tas på allvar, eftersom detta ju är ett nollsummespel. 30 miljoner euro per kilometer eller totalt 333 miljoner euro för denna spårvagnslinje på 11 km är 66 procent mera än vad spårvagnsprojektet i Tammerfors kostade.

Dessutom vet vi ju alla hur budgeterna brukar hålla i Åbo och alla torde känna till de utmanande lermarkerna vi har här i Åbo.

Vi har redan slösat allt för mycket mycket pengar på planeringen, stoppa vansinnet i tid.

Olle Sjövall

DI

Publicerad: