Återuppbygg Hotell Phoenix vid salutorget i Åbo!
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
I början av september publicerade Åbo stad fyra alternativ för byggandet av de tomter som flankerar Ortodoxa kyrkan vid salutorget.
Förslagen är typiska för den i vårt land ännu överväldigande modernistiska monopolet.
Formspråk och skönhet offras för en retroaktig 70-talsstil som utan hänsyn injiceras i Åbos historiska centrum.
Fram till 1950-talet stod i Universitetsgatans och Auragatans hörn ett stiligt renässanshus som inhyste Hotel Phoenix. Varför kunde inte staden försöka glädja Åboborna genom att se till att denna byggnad i stället kunde återuppbyggas?
I Åbo finns visserligen ännu gammalt och vackert, men dessa trivsamma fickor i stadens centrum säras åt av sjaskig och dystopisk betong som med fördel kunde rivas.
I Europa håller redan nya vindar på att blåsa inom arkitekturen då värden som skönhet, ornamentik, kontext och historicitet återvänder till sin rätta i stadsbilden. Bland annat i Gdansk och Dresden har verkliga underverk åstadkommits inom arkitekturen och stadsplaneringen.
Om Åbo kunde förverkliga bara någon procent av det som uppnåtts i de europeiska kulturstäderna skulle stadens ansikte förskönas avsevärt.
Tyvärr hänger dock den ökända Åbosjukan ännu idag över staden som ett damoklessvärd – det är bara att betrakta ödet som hotar den Österbladska tomten.
Till sjukdomens symptom hör även byggnadsmassorna som uppförs i de en gång tilltalande byggnadernas ställe.
I Åbo finns visserligen ännu gammalt och vackert, men dessa trivsamma fickor i stadens centrum säras åt av sjaskig och dystopisk betong som med fördel kunde rivas.
Till och med vid salutorget måste de återstående pärlorna tävla med det sena 1900-talets monoliter. Och nu skall de gamla monoliterna ersättas av nya.
I och med de aktuella planerna på att bygga vid torget skapas en unik möjlighet att på allvar förbättra torgets trivsel och estetik, men med den slit och släng-arkitektur som åter igen föreslås förseglas tomternas öde i värsta fall för årtionden framåt.
Nicolas von Kraemer