Åsikterna om Skärgårdsvägen går i sär – alla är inte överens om att vägen borde breddas

Arkiv/Aleksandra Sjöberg
En väg där en cyklist, personbil och traktor kör på samma fil.
Speciellt under sommaren är Skärgårdsvägen livligt trafikerad och farosituationer kan uppstå.
Publicerad:

På Skärgårdsvägen kör olika fordon, allt från cyklister till lastbilar. Speciellt under sommaren oroar många sig över säkerheten. På många ställen är vägen smal och har dålig sikt.

ÅU träffade lantbrukare och tjänstemän från SLC Åboland och lokalavdelningen i västra Åboland för ett par veckor sedan (ÅU 17.6.2023). De vill att vägen breddas. De menar att det skulle göra vägen säkrare för alla fordon och att en cykel- och gångväg inte löser hela problemet.

Då ÅU ringer Christer Friis, ordförande för skärgårdnämnden i Pargas, kör han som bäst längs med Skärgårdsvägen.

Arkiv/Tuuli Meriläinen
En man sitter bakom ratten i framsätet av en bil.
Christer Friis, ordförande för skärgårdsnämnden säger att inga officiella framställningar gällande en breddning gjorts.

– Vi som brukar köra längs med vägen är vana vid att köra förnuftigt. På sommaren kan det nog uppkomma farosituationer då till exempel cyklar och traktorer åker på samma väg.

Friis ser positivt på att cykelvägsarbetet har påbörjats och säger att cyklister borde ha fler alternativ, inte endast grusvägar.

Han säger att det främst förts kaffebordsdiskussioner kring en breddning av vägen och att det tillsvidare inte finns några officiella redogörelser.

Friis påpekar att vägen borde få högre status som en riksväg och att det då skulle finnas krav för att bredda vägen. Antal fordon i medeltal ger inte en bild av den höga fordonstätheten på vägen, säger Friis.

– Tätheten går i pulser, det åker 90 bilar från färjorna varje kvart, vilket innebär att dygnsmedeltalet tyder på annan statistik.

Vill se ökad säkerhet under hela året

Bengt Andersson från företaget BMA Miljö i Korpo, som erbjuder transporttjänster har förespråkat en breddning av vägen i tjugo år, sedan cykelturismen började växa. Andersson säger att vägen inte är trygg.

– En breddning av vägen skulle gynna alla, säger han.

Arkiv/Kim Lund
En man med långt grått hår och grönblåa arbetskläder står på en gård framför ett gult hus.
Bengt Andersson från BMA Miljö i Korpo har förespråkat en breddning av Skärgårdsvägen i 20 år.

Andersson säger att det även skulle vara kostnadseffektivt att en bredda vägen. Det skulle gynna trafiksäkerheten året om, jämfört med en gång- och cykelväg vid sidan om vägen. För till exempel husbilar som är bredare än vanliga bilar, kan vägen vara smal.

– Ibland kan man med tunga trafikfordon vara tvungen att köra bakom ett långt led av cyklister i en eller två kilometer, säger Andersson.

Trygghet för cyklister viktigt just nu

Enligt Benjamin Donner, turismchef för Pargas, finns det ett akut behov att bygga en cykelväg, men han förstår kraven på att bredda Skärgårdsvägen. Han påpekar att det handlar om två separata frågor.

Arkiv/Emilia Örnmark
Närbild på en man med blont hår och ljus tröja framför ett grönt träd.
Benjamin Donner, turismchef i Pargas säger att byggandet av cykel- och gångvägen är ett akut behov. En breddning av vägen är en separat fråga.

Som exempel på ett ställe där farosituationer kan uppstå nämner han vissa kurvor på vägen mellan Prostvik och Nagu. Donner påpekar även att många broar inte är planerade för cyklister.

– Det är ohållbart att bygga broar som inte är planerade för cyklister, vilket inte har diskuterats så mycket.

Mikael Granqvist från Hotell Stallbacken i Nagu har många hotellbesökare som är cykelturister. Han säger att turisterna kan klaga på dåliga grusvägar.

– De som känner sig otrygga åker nog inte hit. Om alla cyklister skulle känna att det är tryggt att åka längs med vägen skulle det ge ett tillskott till turismen.

Arkiv/Anja Kuusisto
En man i rutig tröja står i en sal med bruna matbord och stolar.
Mikael Granqvist säger att fler cykelturister skulle åka till skärgården om vägen skulle kännas trygg.

Granqvist säger att en breddning av Skärgårdsvägen skulle bromsa upp arbetet med den nya cykelvägen. Han är själv cyklist och säger att en bredare väg inte skulle öka säkerheten. Granqvist påpekar att han själv som driver en gård ändå kan förstå att vissa lantbrukare vill ha en bredare väg.

Publicerad: