Åsikterna om Chat GPT varierar bland ÅA-studerande – användbart eller etiskt problematiskt verktyg?

Maja Meurman
Två män står.
Anton Winquist och Max Tulus ser fördelarna med Chat GPT.
Publicerad:

Studerande vid Åbo Akademi har olika inställning till chattboten Chat GPT. Vissa ser fördelarna med den, medan andra anser den som opålitlig och etiskt problematisk.

Datateknikstuderande Max Tulus använder chattboten aktivt. Han berättar att den tagit över många andra verktyg i studierna.

– Jag har använt den för att skriva koder, tolka matematikfrågor och kontrollera grammatik. Förut använde jag till exempel Google översätt och Stack Overflow, men nu nästan enbart Chat GPT för samma ändamål, säger han.

En av de främsta fördelarna med chattboten är att den klarar av att komprimera information, anser Tulus.

– Den kan mycket snabbt sammanställa bakgrundsinformation eller sammanfatta längre texter. Jag skulle dock inte använda den för att skriva löpande text, eftersom den saknar mänskliga känslor.

Tulus tycker att chattboten är dålig på att lösa matematikfrågor, men att den skriver koder rätt bra. Han har kunnat producera hela uppgifter med hjälp av Chat GPT.

Kan spara tid

Anton Winquist studerar också datateknik, men använder inte Chat GPT.

– Jag anser inte att det finns ett behov av att använda den, trots att jag tror att den kan vara till hjälp och har potential, säger han.

Winquist framhäver att chattboten är ett verktyg man kan spara mycket tid med, i och med att den kan sammanställa information så snabbt. Han är däremot kritisk till kvaliteten på informationen.

– Om jag använde Chat GPT skulle det vara för att bekräfta information jag redan har.

Skeptiska till pålitligheten

På folkrättslinjen är studerande mer skeptiska. Sade Rastenberger har inte testat boten.

– Jag litar inte på den och vet inte varifrån den tar sin information, säger hon.

Rastenberger känner till att vissa på hennes utbildningslinje har använt Chat GPT för att hitta ämnen att skriva sin kandidatavhandling om.

– Man kan använda den för inspiration, men jag föredrar akademiska källor som egentligt material.

Maja Meurman
Två kvinnor framför bokhylla.
Sade Rastenberger och Astrid Nurmi litar inte på chattboten.

Också Astrid Nurmi, folkrättsstuderande, är skeptisk till Chat GPT:s pålitlighet.

– Jag har inte använt AI i mina studier, och tror inte att jag kommer att göra det. Jag är för paranoid för det, säger Nurmi.

Konstvetenskapsstuderanden Lena Mosley har ett konto på Chat GPT.

– Jag har inte testat chattboten än, men jag kan tänka mig att använda den för att hitta grundläggande information. Ibland känns det som den lätta vägen ut.

Mosley säger att hennes lärare använder chattboten och talar mycket om den.

Kvinna i korridor.
Lena Mosley kan tänka sig att testa Chat GPT.

Snävt perspektiv och felaktig information

Enligt Alexander Kjellman, nationalekonomistuderande, är Chat GPT en farlig väg att ta i sin utbildning.

– Jag har testat hur den fungerar, men inte direkt använt den i min utbildning. Jag blev förvånad över hur avancerad den är jämfört med tidigare chattrobotar.

Kjellman säger att Chat GPT har gett honom felaktig, icke-objektiv och dålig information då han testat den.

– Dessutom tycker jag att det är etiskt problematiskt att använda den i studierna. Det går emot universitetets anda. Jag är här för att lära mig och utvecklas som individ.

Kjellman konstaterar att Chat GPT dessutom har ett snävt perspektiv och att den främst baserar sig på data från väst.

Man sitter i stol.
Alexander Kjellman tycker att Chat GPT ger snäv och felaktig information.