Årets babylåda bjuder på neutrala färger, djur- och grönsakstryck
I årets moderskapsförpackning har man satsat på kvalitet. Nytt för i år är den kortärmade bodyn.
Årets moderskapsförpackning presenterades av Folkpensionsanstalten (FPA) på torsdagen. Förpackningen innehåller 63 produkter som är riktade till familjer med nyfödda barn.
Produkterna är i linje med tidigare år, men en nyhet för i år är den kortärmade bodyn.
FPA har i år satsat 30 euro mer på varje moderskapsförpackning i jämförelse med fjolårets budget. Det har gett ett större svängrum i upphandlingen av årets babykläder.
- I år har vi prioriterat kvaliteten. Tidigare var förhållandet mellan pris och kvalitet fifty-fifty. Nu är förhållandet 70/30 för kvaliteten, säger planeraren Veera Petäjä vid Folkpensionsanstalten.
Finska djurvärlden
Det tar över ett år att sätta ihop en moderskapsförpackning. Upphandlingen för årets förpackning började i slutet av 2017.
I år lyser de klara färgerna med sin frånvaro.
- Färgvärlden i årets produkter är ganska neutral. Den finska djurvärlden är väldigt synlig. Det ska vara lätt att kombinera med egna kläder, säger Petäjä.
De flesta av babykläderna är gråa eller vita. Men det finns också en hel del färgglada plagg.
- Jag tror många kommer att gilla årets förpackning. Jag tycker den är trevlig, i tidens anda och neutral. Jag hoppas folk förstår att det här bara är en start och att tanken är att man ska kunna kombinera kläderna med sina egna.
Linnea de la Chapelle/SPT