Anställda väntar med spänning på Finnlines nya fartyg – "Båten, personalen, maten och konceptet är nytt"
Efter 25 år på Viking Line har Stefan Karell i juli börjat jobba för Finnlines.
På Viking Line har han varit befälhavare sedan 2005 och nu ska han bli befälhavare på det nya fartyget Finncanopus.
Finnlines ska få två nya fartyg som ska trafikera rutten Nådendal–Långnäs–Kapellskär.
Fartyget Finnsirius, som redan är på väg mot Nådendal från Kina, börjar trafikera i september, medan Finncanopus jungfrutur är planerad till december.
Båda fartygen rymmer 1 100 passagerare vardera, vilket är dubbelt fler än på de gamla fartygen. Det finns cirka 60 i personalen på de nya fartygen, vilket är närmare 20 fler än på de äldre fartygen.
Ny befälhavare överraskades av Finnlines fartyg
ÅU träffar Karell på Finnswan, ett av Finnlines äldre fartyg.
– Jag blev överraskad över hur fina och stora Finnlines fartyg är. Jag kan bara tänka mig hur de nya fartygen ser ut, säger Karell som inte hade varit ombord på Finnlines fartyg innan sin anställning.
Karell tycker det är vemodigt att lämna arbetet och kollegorna på Viking Line, men han ser ivrigt fram emot det nya jobbet. Han säger att han fått ett väldigt bra mottagande på Finnlines.
– Det är en ny start på hela karriären och jag ser fram emot att ta tag i nya utmaningar. Det är spännande eftersom precis allt kommer vara nytt.
Karell är den enda befälhavaren på de nya fartygen som inte tidigare arbetat på Finnlines.
– Det känns som att det blir extra press på mig, men jag ser framemot ansvaret.
Viking Lines har betydligt mer personal på fartygen än Finnlines, trots att det är fler anställda på de nya fartygen.
Karell säger att det antagligen kommer vara en av de stora förändringarna för honom. Han tror att en mindre personal bidrar till en mer familjär miljö.
Karell har tillsammans med andra i personalen fått delta i olika kurser inför arbetet på Finnlines nya fartyg. Han har fått gå kurser om ledarskap och hur man garanterar en trivsam arbetsmiljö, vilket hör till Karells arbetsuppgifter som befälhavare.
– Det är viktigt att vi alla har samma ledarstil för att vi ska kunna skapa en trivsam arbetsplats.
De nya fartygen är inga festbåtar
Konceptet på de nya fartygen skiljer sig från vad de flesta är vana med från många andra passagerarfartyg, så som Viking Line eller Tallink Silja.
En stor skillnad är att diskoteken helt och hållet fattas på Finnsirius och Finncanopus. Det ska istället vara en avslappnande och lugn miljö, utan nattklubbslokaler.
– Trots alla förändringar i och med de nya fartygen, är frakt fortfarande Finnlines huvudnäringsgren.
Karell säger att de nya fartygen har ungefär 20 procent mer lastutrymme än de äldre fartygen.
Sami Mäkinen ska bli kökschef på Finncanopus, men börjar med att arbeta på Finnsirius från och med september.
Han säger att det har varit en hektisk period i och med alla kursdagar och möten. Alla förberedelser inför det nya jobbet sköter Mäkinen medan han fortfarande jobbar på sin nuvarande arbetsplats, som köksmästare för Åbo stad.
– Det har varit mycket på gång och jag har inte riktigt hunnit smälta allt som händer, men jag är full av förväntan inför det nya arbetet, säger han.
Ingen vet vad man kan förvänta sig eftersom fartygen är nya, köket är nytt, personalen är ny och konceptet är nytt.
Enligt Mäkinen gäller det att ta det som det kommer.
Han har också under de senaste månaderna deltagit i samma kurser som Karell.
– Jag tycker att det är fint att det är stor fokus på personalens trivsel. Anställda har också väldigt fina hytter och andra utrymmen till sitt förfogande på de nya fartygen.
En utmaning att anpassa sig till allt det nya
På vartdera fartyget finns det två kökschefer. Mäkinen tycker att det är en bra mix av anställda med olika erfarenheter.
Kändiskocken och restauratören Henri Alén och kökschefen Dan Grönvall har tillsammans utvecklat det nya restaurangkonceptet på Finnlines nya fartyg. Mäkinen säger att han är nöjd med startupmenyn de skapat.
– Mitt mål är att oavsett på vilket fartyg man äter och oavsett vem som är på jobb så är maten alltid av hög klass. I och med att allt är nytt kommer det ta en tid för alla att finna sin plats i köket.
Finnlines strävar efter att köpa lokala produkter och råvaror i så stor utsträckning som möjligt. Exempelvis har de ett samarbete med det lokala Åbobageriet MBakery.
Mäkinen, som har familj, är en aning nervös över de nya arbetstiderna.
Han säger att han tidigare arbetat på fartyg, men det var innan han hade barn. På Finnlines kommer han arbeta två veckor på båten och vara två veckor i land.
– Det blir en stor utmaning för hela familjen att anpassa sig. Vi har diskuterat det tillsammans och jag hoppas att det ska gå riktigt bra.
Mäkinen säger att som det ser ut nu kommer han antagligen arbeta under julhelgen, vilket han inte har behövt göra på sitt tidigare jobb.
– Mina barn har aldrig firat jul utan sin pappa.
Något nytt för dem som länge jobbat på Finnlines
Pargasbon Peter Sundström ser också fram emot att de nya fartygen ska börja trafikera. Sundström har jobbat i 19 år för Finnlines och ska nu byta fartyg och bli kock på Finnsirius.
– Det är ett nytt steg i karriären och det är spännande då allt är nytt. Tidigare har vi ju bara haft buffé, men nu blir det nya restauranger med á la carte-meny, säger Sundström.
Sundström har under våren fått träffa en del av personalen och säger att han ser fram emot att få påbörja arbetet med de nya kollegorna.
– Det är fint att vi får nya anställda på de nya fartygen. Det är en chans för oss som redan ett tag arbetat på Finnlines att lära oss nya saker.
"Arbetsamt men roligt"
Åbobon Mikael Mannerström ska bli styrman på Finnlines. Han flyttar likt Karell över från Viking Line, där han jobbat sedan 2006.
Mannerström säger att han väntar med spänning på vad som komma skall, men att han ännu inte hunnit tänka på det nya jobbet som börjar i augusti.
– Jag hade mitt sista pass på Viking Line förra veckan. Jag har haft full fokus på mitt nuvarande jobb, så det har inte funnits mycket tid att tänka på det nya jobbet, säger han.
Enligt Mannerström är jobbet som styrman relativt likadant på alla de båtar han tidigare arbetat på, så han förväntar sig inga större förändringar på Finnlines.
– Personalen och fartyget är ju helt nytt, så det tar säkert en tid att vänja sig med det.
För Mannerström, som jobbat på fartyg, är arbetstiderna inget nytt och han är van med att jobba längre perioder. Han säger att arbetspassen är arbetsamma, men att jobbet är roligt.
– Det kommer mycket personal från olika håll, så det blir säkert en liten utmaning att komma igång. Personalen på fartyg svetsas på sätt och vis ihop då man jobbar tillsammans länge och intensivt.