Ändra inte på ett vinnande koncept – Åbos äldsta pizzeria bevarar sin stil för att undvika Dennis öde
Nyheten om den anrika pizzerian Dennis konkurs i måndags chockade många pizzavänner och Åbobor. Restaurangen grundades i maj 1975 av Dennis Rafkin som 33 år senare sålde sitt livsverk till företaget Experiri Ab.
Sonen Kim sålde sin andel i bolaget, 25 procent, år 2014 och därmed var familjen Rafkins era i pizzabranschen definitivt över.
Ägarbytet kom att bli ödesdigert för restaurangen, säger Stellan Hartman som i 28 år drev pizzerian Napoli.
– Konceptet ändrades och allting blev annorlunda. Pizzerian blev mera som en bistro och sköttes av ett företag vars ägare inte jobbade i restaurangen. När verksamheten leds från ett skrivbord kan det inte sluta bra.
En pizzeria utan historia är ingen äkta pizzeria.
Napoli grundades 1976 av Stellans pappa Hannu och är efter Dennis konkurs Åbos äldsta pizzeria. I maj 2019 sålde Hartman restaurangen till Iiro Toivanen.
Genom åren har pizzatrender kommit och gått, restauranger har bytt ägare och inredningar har förnyats. För Napoli har det alltid varit en hederssak att bevara den autentiska pizzeriamiljön.
Man ska inte ändra på ett vinnande koncept, säger Hartman och Toivanen.
– Restaurangen har renoverats fyra gånger men vi har aldrig gjort några ändringar i inredningen utan allt och ser ut som det gjorde år 1976. Sådana här pizzerior finns inte längre i Åbo, det görs pizza i många restauranger, men de är inga pizzerior. En pizzeria utan historia är ingen äkta pizzeria.
Toivanen och Hartman tror också starkt på vikten av att företagaren själv är på plats i restaurangen och verkligen brinner för det hen gör. Napoli har varit ett familjeföretag och fortsätter som ett sådant.
Toivanen står själv i köket och lagar pizzor, hans fru hjälper till och ibland tjänar hans 7 och 11 år gamla barn veckopengar genom att vika pizzakartonger.
– För att klara sig måste en pizzeria drivas med passion och hjärta. Man ska ha högklassiga råvaror, kunden ska känna sig välkommen och atmosfären ska vara den rätta. Det är helheten som avgör.
En betydligt yngre pizzarestaurang än 46-åriga Napoli är Lilla Neapolitan på Biskopsgatan. Hamed Hassain öppnade restaurangen var specialitet är tjockbottnade napolitanska pizzor i maj i år.
– Det finns inte så många pizzerior som gör sådana här pizzor, men jag gillar dem och det gör också kunderna. Det är inget fel på traditionella pizzor och det är förstås en smaksak vilken sort man tycker smakar bättre.
På Napoli har man inte hakat på trenden med tjockbottnade pizzor.
– Napolitanska pizzor har nu blivit pop, med vad händer om alla börjar laga sådana? Då hittar man snart inte längre traditionella tunnbottnade pizzor längre. Men det är bra att det finns alternativ, ena dagen kanske man vill ha en tunnbottnad pizza, en annan dag en tjockbottnad, säger Toivanen.
Konkurrensen på restaurang- och pizzamarknaden är hård. I kombination med stigande elpriser och uppvärmningskostnader, dyrare råvaror och en hög inflation befarar Hamed Hassein att flera restauranger kommer att gå Dennis öde till mötes.
– Allt blir dyrare. Till exempel priset på caputomjöl som vi importerar från Italien har stigit med 40 procent. Jag har flera bekanta inom restaurangbranschen som säger att det inte går så bra. Tyvärr tror jag att många blir tvungna att stänga. Men så länge Lilla Neapolitan har kunder så klarar vi oss.
Stellan Hartman och Iiro Toivanen befarar också svårare tider för restaurangbranschen.
– Det har varit två tuffa år med corona, personalbrist och nu de stigande priserna. Pizzerior som har en egen nisch kan klara sig lite bättre, men många matrestauranger kommer att säkert lägga lapp på luckan.
Intresserad av att läsa fler ÅU-artiklar? Första månaden bara 1,00 €! Klicka här.