Ändra er Varha – servicen i Kimito blir inte bättre då provtagningen slutar i Dalsbruk

Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Enligt en artikel i ÅU 11.1.2025 framgår att provtagningen i Dalsbruks närservicepunkt upphör 3.2.

Att Varha har ekonomiska svårigheter och måste spara är välbekant.

Men är det verkligen fråga om att spara i detta fall?

Närservicepunkten fortsätter med övrig verksamhet så någon hyra sparas inte.

Varha säger enligt artikeln att servicen i Kimito blir bättre då provtagningen i Dalsbruk avslutas.

Trafiken till Kimito ökar betydligt då tiotals patienter varje vecka ska åka till Kimito.

Det finns två laboratorieskötare på Kimitoön.

Av dem har den ena tagit prover i Dalsbruk en förmiddag i veckan.

Då detta tar slut så ökar utbudet i Kimito från 9½ dag i veckan till 10 dagar.

Om denna ökning förbättrar servicen märkbart kan i högsta grad ifrågasättas.

Säkert är däremot att det försämrar servicen radikalt för Kimitoöns södra dels befolkning inklusive skärgården.

Trafiken till Kimito ökar betydligt då tiotals patienter varje vecka ska åka till Kimito.

Inte speciellt miljövänligt jämfört med att en laboratorieskötare tar prover i Dalsbruk. Ur en helhetsekonomisk synvinkel blir det en minusaffär.

I artikeln intervjuas två chefer. Den ena säger att beslutet verkställs enligt Varhas styrelses och nämnds beslut. Den andra chefen säger att det är synd att provtagningen stängs.

Inget sägs om vad de två laboratorieskötarna anser, det vill säga de som är de verkligt sakkunniga i frågan.

Detta låter som ett tecken på dåligt ledarskap speciellt för undertecknad, som tidigare i egenskap av företagsläkare arbetat för medarbetarnas delaktighet i beslut, som gäller deras verksamhet, och fortfarande jobbar för utveckling av arbetsvälbefinnandet och ledarskap inom Kiva Q.

Bra arbetsvälbefinnande och ledarskap korrelerar med effektiv verksamhet, vilket säkert är ett fokusområde för Varha.

Det verkar också som om cheferna blir tvungna att verkställa beslut, som de inte själva tycker att är bra.

Detta är i så fall olyckligt. Cheferna får troligen negativ respons båda av sina medarbetare och av invånarna.

Detta påverkar chefernas arbetsvälbefinnande och chefer som mår dåligt är förödande för en organisation.

Ännu finns det tid att ändra det dåligt motiverade beslutet och satsa på att personalen och cheferna skall må bra och invånarna vara möjligast nöjda.

Fortsätt med provtagningen i Dalsbruk!

Ove Näsman

Specialläkare i företagshälsovård

Dalsbruk

Publicerad: