Alla vill till Krossi i S:t Karins

Krossi växer. Foto: Monica Forssell
Publicerad:

Aktiviteten är ändå påtaglig.Motonet inreder som bäst sin splitternya affär och ska öppna i april, i grannen har bilaffären Kamux nyligen slagit upp dörrarna, Hes-pro utvidgar sin anläggning med bland annat en sojafabrik, it-företaget Pinus bygger som bäst kontorsutrymmen i Krossi och företaget Bioproton Europe ligger i startgroparna för att börja tillverka tillsatsämnen för djurfoder.

Där några exempel på företag som just nu kvalar upp ärmarna.

– Det märks att företagen igen vågar investera, säger Jytta Poijärvi-Miikkulainen, företagsombud vid S:t Karins stad och dotterbolaget Kaarinan kehitys.

De första tecknen på större aktivitet märktes för ett drygt år sedan och efter att det stod klart att varuhuset Motonet öppnar en affär i Krossi, har också många andra affärers intresse för området vaknat, berättar Poijärvi-Miikkulainen.

– Jag försöker erbjuda tomter också på andra håll i staden men de flesta är bara intresserade av Krossi.

– Skulle staden ha tomter i Piispanristi skulle säkert också Piispanristi intressera men varken S:t Karins eller någon annan har lediga tomter där just nu, uppger Poijärvi-Miikkulainen.

Med 18 000 bilar per dygn som kör genom Krossi finns det en ansenlig mängd potentiella kunder att försöka locka. Hur många bilar som stannar för uppköp i Krossi har man vid staden ändå inte koll på.

För tillfället finns det nästan 290 företag som sysslar med allt från bilreservdelar till snabbmat och målarfärg i området. För några år sedan var antalet företag 245.

Antalet arbetsplatser i Krossi är i dag cirka 1600 och i och med de nya företag som nu är aktuella skapas det tiotals nya jobb i området.

Bättre bussförbindelser och trafikljus ett måste

Med cirka 1600 arbetsplatser och fler på kommande måste kollektivtrafiken i området förbättras, anser Poijärvi-Miikkulainen.

Förhandlingar förs med Åboregionens kollektivtrafik, Föli.

– De som jobbar i Krossi vill åka buss till och från sina arbetsplatser, säger Poijärvi-Miikkulainen. För tillfället går det bara en buss i timmen genom Krossi och det räcker inte.

Pertti Ketola, som leder företagarföreningen i Krossi, vill se smidigare trafikarrangemang i korsningen mellan uppfarten från motorvägen och Kaarinantie, som löper genom Krossi.

– Det kan vara mycket svårt att svänga till vänster från motorvägen då trafiken både mot Pargashållet och Littoishållet är så livlig. Här behövs absolut trafikljus, slår Ketola fast.

S:t Karins stad förhandlar som bäst med flera olika företag om tomtaffärer i Krossi. Bland annat finns det obebyggd mark norr om motorvägen och det finns företag som är intresserade av att etablera sig där.

Enligt Poijärvi-Miikkulainen måste ändå trafikarrangemangen vid motorvägen förbättras för att man ska komma till skott.

För att området på lång sikt ska kunna utvecklas och utvidgas behövs det mera tomtmark och också det här jobbar man på. Meningen är att Krossi utvidgas mot öster och Raadelmahållet.

”Nära till allt och lättillgängligt”

En av de största och äldsta arbetsgivarna i Krossi är MacGregor som verkar inom marinindustrin.

Den stora ljusa kontorsbyggnaden på Hallimestarinkatu har nyligen renoverats och moderkoncernen Cargotecs personal, som tidigare jobbade i Åbo, har överförts till S:t Karins.

I och med renoveringen av kontorsfastigheten övervägdes en flytt från S:t Karins men vd Jukka Heinonen berättar att fördelarna med just Krossi är så många att en flytt inte är aktuell.

– Vi har lämpliga utrymmen, logistiken fungerar, motorvägen är nära, det är kort väg till Helsingfors och kort väg både till flygplatsen och järnvägsstationen i Åbo, räknar Heinonen upp.

En avgörande faktor för att MacGregor vill ha sitt kontor i S:t Karins är också att merparten av personalen bor i närheten av S:t Karins. Till exempel är det många Pargasbor som jobbar på MacGregor.

– Det är lätt för våra anställda att komma på jobb hit.

I praktiken handlar det om planering, marknadsföring, försäljning och service.

Något som, enligt Heinonen, ur hela regionens synvinkel borde förbättras är flygförbindelserna från Åbo men i uttryckligen Krossi är det bussförbindelserna som borde bli bättre.

– Dem förhandlar vi om med S:t Karins stad och Åbo handelskammare.

– Sen är ju S:t Karins inte känt för att vara något kulinariskt mecka precis, avslutar Heinonen med ett småleende. Får man önska så skulle det gärna få finnas lite fler bra restauranger med annat på menyn än snabbmat. Nu måste man åka till Åbo om man ska äta ute med kunderna.

Fotnot: Ännu i början av 1980-talet hette MacGregor Navire och fanns invid Hessundsbron i Pargas. I dag är MacGregor en del av Cargotec.

Webbchef, reporter
Publicerad: