Alkoholfritt allt mer populärt
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Samtidigt som totalkonsumtionen av alkohol i Finland har visat en nedåtgående trend under det senaste decenniet har utvecklingen varit den motsatta när det gäller alkoholfria drycker. I fjol sålde Alko 571 000 liter alkoholfria drycker – tredubbelt mer än år 2014. Speciellt de alkoholfria vinerna uppges vara efterfrågade.
Inom dagligvaruhandeln är trenden med ökad efterfrågan på alkoholfritt också tydlig, till exempel har S-gruppens och Keskos försäljning av alkoholfritt öl ökat med 126 procent sedan 2019. Mocktails och andra alkoholfria alternativ har under de senaste åren blivit allt mer populära på krogar och vid olika evenemang.
Att de alkoholfria dryckerna blivit så attraktiva kan kopplas till den framträdande hälsotrenden. Hälsovinsterna av en minskad alkoholkonsumtion är enligt forskningen omfattande.
Enligt THL:s sakkunniga ger redan en månad utan alkohol effekter som förbättrad sömn, mera energi och bättre humör, lägre blodtryck, en mer välmående lever och mer välfungerande matspjälkning, samt viktminskning. På längre sikt är de positiva hälsoeffekterna givetvis ännu mer markanta, och risken för över 200 sjukdomstillstånd, som WHO kopplat till alkohol, minskar.
Personlig hälsa och ifrågasättande av alkoholnormen är centrala inom den internationella rörelsen Sober curious, som har vuxit starkt i västvärlden under de senaste åren. Sober curious uppmanar människor till reflektion över den egna alkoholanvändningen och orsaker till att man dricker.
Att bli sober curious innebär en möjlighet till nya insikter om hur alkohol påverkar det egna livet. Som begreppet antyder handlar det om nyfikenhet på nykterhet, men inte att man nödvändigtvis skulle planera att bli helnykter för gott, eller att man skulle uppfylla kriterierna för riskkonsumtion.
I Finland har vi en mångårig tradition av att inleda året med en vit månad. Efter julens utsvävningar är det vanligt att man vill ge kropp och själ en möjlighet till återhämtning och nystart – hela 18 procent av de finländare som annars använder alkohol håller en vit januari, visar en undersökning av EHYT, Föreningen för förebyggande rusmedelsarbete. På samma sätt som inom Sober curious är tanken med en vit januari att man skapar utrymme för hälsofrämjande och livsbejakande aktiviteter samtidigt som man pausar med alkoholen.
Med kampanjen Vit januari riktar sig Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik till alla som är nyfikna på nykterhet och vill pröva på hur det känns att välja alkoholfria alternativ under en viss tid.