Reportage

Aktiv klubb samlas kring mopeder i Tenala – "Det blev ut med hästarna och in med gubbarna"

Publicerad:
Emilia Örnmark
Fyra män framför en låg tegelbyggnad.
Mopoklubben Racerborgs medlemmar Börje Skogberg, Leif Degerlund, Kent Gustafsson och Guy Johansson framför mopoklubbens högkvarter på Gennarby gård i Tenala.

Ett gemensamt intresse för gamla mopeder och teknik är det som håller ihop Mopoklubben Racerborg i Tenala. Förutom att renovera gamla mopeder eller skruva på lite nyare tre kvällar i veckan gör klubben gemensamma mopedutfärder under sommarhalvåret.

Sedan tolv år tillbaka hyr mopoklubben in sig i den byggnad på Gennarby gård som tidigare var Gennarby stall.

– Det blev ut med hästarna och in med gubbarna, säger klubbens sekreterare Kent Gustafsson.

Emilia Örnmark
många mopeder radade sida vid sida inomhus.
50-60 mopeder förvaras hos mopoklubben just nu. De tillhör medlemmar som inte har plats att förvara sin pärla hemma.

Men för den som klappat hästar här förr kan det vara svårt att känna igen sig.

I den långa stallbyggnaden på flera hundra kvadratmeter finns nu en verkstad för mekande, verktyg av alla de slag samt utrymmen för att sandblästra, måla, slipa och svetsa.

Emilia Örnmark
verkstad med tre mopeder under arbete
Här i verkstaden finns gott om utrymme för att meka.

Lite längre in finns den trivsamma kaffehörnan, där kaffepannan står varm under klubbkvällarna och de goda historierna sällan tar slut.

Just här dukas det i dag fram med wienerbröd och kaffe då ÅU hälsar på. På plats är förutom Kent Gustafsson ungdomsledaren Guy Johansson, tidigare ordförande BörjeSkogberg och ungdomsledare Leif Degerlund.

Alla har varit med i klubben tio år eller mer. De skattar alla den sociala samvaron i klubben högt.

Emilia Örnmark
Klubblokal. Kök, bardisk och två mindre bord.
I kaffehörnan finns det alltid kaffe och goda historier.

– Här råder en positiv anda, säger Degerlund.

– Gemenskapen är det som drar, säger Johansson.

– Då jag var 15 år hade jag själv en 60-talsmoped. Det väcker nostalgi att syssla med den, säger Gustafsson.

Han uppskattar klubben för att den är så aktiv och bjuder på mycket att göra, utöver skruvandet.

Emilia Örnmark
fyra äldre män bakom en bardisk
Kent Gustafsson, Guy Johansson, Leif Degerlund och Börje Skogberg kommer gärna till klubblokalen i Gennarby för att umgås.

Mopoklubben Racerborg


  • Bildades år 2008 ur en grupp entusiaster som brukade samlas hos Pojo Hembygdsförening för att renovera gamla mopeder.

  • Snabbt anslöt sig fler och klubben flyttade till gamla Manners kafé i Pojo.

  • Klubben växte ytterligare och efter att man fått nys om att det gamla stallet på Gennarby gård i Tenala stod nästan tomt dröjde det inte länge tills nästa flytt, i oktober 2010.

  • I Pojo hade medlemsantalet stigit till 150 och i dag är man uppe i 300 medlemmar.

Blev bråttom att renovera

Då klubben flyttade in här i stallet återstod bara två månader till jul, så det blev bråttom med renoveringen för att kunna fira julfesten här. All renovering har gjorts på talko med stöd från diverse fonder.

– Bland medlemmarna finns alla yrkeskategorier representerade, så vi utnyttjar den kunskapen, säger Skogberg.

Renoveringsivern avtog inte i första taget – snart tog man sig an även andra halvan av bygganden och hela yttertaket. I den nyare delen finns nu plats för vinterförvaring av både mopeder och veteranbilar. För tillfället finns här 50-60 mopeder.

Emilia Örnmark
Röd Tunturi på ett bord i en verkstad.
Tunturi. Den här är renoverad och redo för museibesiktning.

Nästa steg var loftet – ett separat hus på gården som inte var mer än ett skal då renoveringen började år 2016. I dag, 3 000 talkotimmar senare, finns här en festsal med ett litet kök på nedre våningen och uppe finns bastu, biljardbord, massagebänk, bardisk och soffgrupp.

Det säger sig självt att husrenovering är ett annat av de stora intressena i klubben. Fixandet och grejandet tar inte heller slut.

– Nu bygger vi lite om här, bland annat ska målningsrummet förstoras, säger Skogberg.

Emilia Örnmark
Rött träloft.
Loftet. Härinne finns sociala utrymmen som festsal, bastu, bar och massagebänk.

På utflykt med äldre mopeder

Främst är det mopeder av äldre modell, -50, -60 och 70-tal, som är aktuella för klubben. De flesta är inhemska av märkena Tunturi och Solifer. Till dem är det lättast att få reservdelar.

Också några mopeder av märkena Monark och Crescent finns bland medlemmarnas pärlor.

Emilia Örnmark
En blå äldre Tunturi.
Än är det inte mopoväder, men på långfredagen går traditionellt den första turen.

Den första mopedturen för att damma av vintern går traditionsenligt på långfredagen. Den väntar gänget redan ivrigt på.

I de längre utfärderna brukar ett 30-tal medlemmar delta. De har tidigare om åren gått till bland annat Gotland, Åland och Sverige och i år står Borlänge, Dalarna i tur.

På utflykterna följs raden av mopeder av en servicebil, ifall någon skulle få problem på vägen. Det händer ibland. Servicebilen är ett annat av klubbens renoveringsprojekt. Den är av årsmodell 1966 och har fungerat som sjuktransport vid fabriken i Koverhar.

Emilia Örnmark
Grå Ford av äldre modell inomhus
Servicebilen följer med på utfärderna. Ombord finns bland annat en extra moped och bränsle.

Ungdomar bjöds in

Klubbmedlemmarnas ålder varierar från 13 till 85 år. För tre år sedan sjönk medelåldern rejält, då man bjöd in ungdomar för att skruva på sina mopeder en kväll i veckan.

– Idén hade funnits länge. För föreningar är det ofta svårt att få yngre med, så då en förälder tog kontakt och hörde sig för om hobbyverksamhet nappade vi på, berättar Kent Gustafsson.

Varje vecka är det nu minst 7-8 unga från Tenala, Pojo och Ekenäs som samlas hos mopoklubben och skruvar under ledning av äldre medlemmar.

Nytt: välgörenhetsköra och damavdelning

I startgroparna för klubben är att bilda en damavdelning, som kunde utöva sina egna hobbyer i klubbens lokaler.

Dessutom ska man skapa tradition av den välgörenhetsköra som hade premiär i fjol, då pengarna donerades till dagiset i byn.

Reporter (Kimitoön)
Publicerad: