Achrén mejar ner alla vettiga argument
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Spårvagn i Åbo.Ulla Achrén (i ÅU 23.10) yttrar om tvåvåningselbussarna som underkänts.
Fakta och åsikter blandas lätt, men nu ska ni ska få läsa mera om Achréns agerande.
Hurdan bild ger Achréns uttalanden av Svenska Folkpartiet i Åbo som kanske många av oss vill att ska vara föryngrande och förnyande också i Åboregionen?
I debatten i maj 2023 i Slaget efter tolv där jag själv deltog, försökte Achrén styra debatten in på villovägar, men det här bör en ansvarsfull politiker absolut aldrig göra; journalisten Maria Nylund lyckades att styra debattens ämne tillbaka till snabbspårvägen!
Achrén representerar okunskap – med Tammerfors samarbetade man faktiskt om snabbspårvägen 2012–15 men SDP:s Lehtinen drog bort Åbo ur samarbetet. Även Esbos första snabbspårvägslinje (och Helsingfors) är en dundersuccé utan dess like.
Achrén står bara för egna värderingar och oro. Åbo är verkligen tätare byggt än Tammerfors, dessutom är Åbo centrums del med snabbspårvägen lika tätt som Lund i Sverige som har över 100 000 färre invånare och snabbspårväg sedan december 2020.
Kråkkärretbussarna som står i kö idag utan lediga sittplatser i rusningstid kan inte sköta trafiken för det planerade Kuppis–Österås–området.
Achrén nollar och mejar ner alla vettiga argument, också experternas (som Timo Aros).
"Spårväg är egentligen gammalmodigt" sade Achrén i debatten i maj. Achrén använde Mexico city och São Paulo som referenser! Trondheim i Norge har enorma problem med dragspelsbussarna och har vintrar som vi, men har gråkallbanan-spårvägen och lokaltågen.
Achrén ställer investeringar mot varandra, nej, investeringarna stöder varandra – även i Vanda där man i maj 2023 beslöt att bygga snabbspårvägen, som inleds hösten 2024.
Achrén tog i debatten i maj emot endast argumentet om att göra något åt segregationen i Kråkkärret. Men hennes ”smala trånga gator” räcker inte – sådana finns inte ens i generalplanen!
Fortfarande är dilemmat i Åbo att det är den överlägset största regionen i hela Norden med över 300 000 invånare och enda med över 300 000 helt utan lokal spårtrafik och Finlands största stadsregion med högst andel privatbilism – vi har inte råd att inte ändra på det här omedelbart.
Snabbspårvägarna i Tammerfors och Bergen kan bäst jämföras med Åbo.
Åbos kommande stora investeringar stöds av snabbspårvägen. Kära läsare, ni kan själva ta ställning till hur Achrén visat sig i debatten i maj och fortsatt att agera. Hennes åsikter står för hennes egna åsikter.
Valentin Lindén Helsingfors och Åbo