Åboföretaget Almaco skär ner – men utvecklar samtidigt nytt
Almaco har liksom de flesta underleverantörer inom varvsindustrin drabbats av nedskärningar till följd av Coronapandemin.
Företaget som erbjuder projektplanering, byggnad och leverans av hytter, interiörer och cateringutrymmen till kryssningsfartyg är nu inne i den andra permitteringsvågen.
Den första kom på våren efter att coronasmittan börjat sprida sig.
– Då klarade vi oss med enbart permitteringar. Men nu blir vi tyvärr tvungna att också ta till uppsägningar, säger vd Björn Stenwall. Samarbetsförhandlingar pågår också vid en del av företagets enheter utomlands.
Drabbades av tvärstoppet i kryssningsbranschen
Almaco har totalt 220 anställda. Många av dem jobbar i Frankrike, Italien, USA, Tyskland, Singapore och Kina i närheten av varv där kundernas fartyg byggs.
– Vi levererar till de flesta varven i världen där man bygger kryssningsfartyg, säger Stenwall.
Men i våras då coronapandemin bröt ut stannade allt.
– Det var som om väggen kommit emot. I stort sett alla varv och företag i branschen stängde på en gång, säger Stenwall.
Också kryssningstrafiken stannade. Sedan våren råder ett globalt stopp för stora kryssningsfartyg.
– Det här står kryssningsrederierna dyrt. Man beräknar att det kostar i snitt 700 000 dollar i veckan att ha ett stort kryssningsfartyg att stå i hamnen, säger Stenwall.
Att också Almaco skulle drabbas av tvärstoppet i kryssningsbranschen var oundvikligt.
30 procent mindre omsättning
Den stora smällen kom inom service och underhåll som vid sidan av nybyggen är en viktig marknad för Almaco.
– Där blev det stopp direkt medan nybyggnadssidan har drabbats av fördröjningar. Positivt är ändå att ingen nybeställning ännu har avbokats av rederierna. Det här gäller också beställningarna hos Åbovarvet, säger Stenwall.
Han uppskattar att Almacos omsättning sjunker med 30 procent i år till följd av pandemin.
Nu gäller det att anpassa verksamheten enligt nya premisser.
– Klart är att det blir någon form av omstrukturering. Det är viktigt att vi kan hålla resultatet på en bra nivå för att vi ska klara oss också i fortsättningen. Vi är övertygade om att vi kommer att klara av krisen på ett bra sätt, säger Stenwall.
Enligt Stenwall har företaget för tillfället en rätt hyfsad orderstock. Man har till och med fått några nybeställningar trots coronan.
Arktiska kryssningar på uppgång
De senaste nybeställningarna omfattar planering och nybyggnad av inackorderingsutrymmen till ett fartyg för marinindustrin och två mindre kryssare anpassade för expeditionstrafik i arktiska förhållanden.
– Det här är en växande nisch. På sistone har det beställts fler mindre kryssningsfartyg eller expeditionsfartyg med plats för 200–250 passagerare som klarar av kryssningar i arktiska förhållanden, säger Stenwall.
Utöver omstruktureringarna satsar Almaco extra mycket på att utveckla nya produkter.
– Det är nu när världen står stilla som det lönar sig att satsa på produktutveckling. Det gäller att anpassa sig till situationen efter pandemin, säger marknadsföringschef Hanna Långström.
I företaget utvecklar man redan produkter och koncept anpassade till det nya normala där hygien och säkerhet spelar en viktig roll.
Det handlar bland annat om flexibla lösningar kring buffé och serveringar i matrestaurangerna samt nya digitala lösningar.
Enligt Långström är företaget redan föregångare när det gäller leveranser av utrustning med höga krav på hygien och säkerhet.
– Här har vi ett försprång till konkurrenterna. Redan nu fokuserar vi på koncept som beaktar hälsa, säkerhet och miljö som en del av designen.
– Vi tror att det här kommer att vara ett krav när marknaden kommer igång och det blir dags för moderniseringar eller att bygga nytt. Redan nu har kraven på hälsa och säkerhet skärpts ombord på fartygen, säger Långström.