Åbobon Siri såg neddrogade föräldrar på tåget – VR ville inte hjälpa

Publicerad:

I mitten av oktober skulle Åbobon Siri Nyberg bege sig upp till Jakobstad med tåg för att fira en kompis bröllop.

Tågresan började helt normalt, men när hon bytte tåg i Tammerfors så reagerade hon på ett par medpassagerare i sätet bakom, en familj med två barn.

– När jag lyfte upp väskan på hyllan och skulle sätta mig ner mötte jag blicken hos pappan. Den var slö och trög och han var tydligt påverkad av opioider. I hans knä satt en ungefär fyraårig pojke. Mamman som satt bredvid var ännu värre däran, trots att hon hade en ungefär halvt år gammal bebis i famnen.

Siri är utbildad socionom och har erfarenhet av opioidmissbrukare sedan tidigare.

I dag jobbar hon som lärare inom småbarnspedagogik, och det var också det som fick henne att slutligen reagera.

– Först kände jag den naturliga reaktionen som alla finländare har – att bara skaka av mig det, att inte bry mig. Men när jag för fjärde gången såg mammans huvud sjunka ihop och bebisen som gled mellan benen och så när tappades i golvet, så kunde jag inte låta bli att göra något. Jag kan inte se på när barn har det svårt, säger hon.

Bad kompisen att bekräfta situationen

Av en händelse råkade Siris vän, en utbildad sjuksköterska som jobbat med missbrukare, att befinna sig på samma tåg. Siri skickade meddelande till henne och bad henne att komma och kontrollera situationen.

– Det är ju inte direkt en situation där man vill ha fel, så även om jag var säker på min sak – man ser nog om någon går på opioider eller bara är trött – så bad jag henne att komma och se om hon såg samma sak.

Och det gjorde kompisen – tydligt. Därför gick Siri för att tala med konduktören och hon berättade om sin oro.

– Han såg mest besvärad ut när jag tog upp saken och mötte inte ens min blick när han sa att de inte kan göra något. Det var ganska tydligt att han inte alls var intresserad av att lägga sig i. Sedan gick han och pratade med en kollega, men inget hände.

Konduktörerna kom inte ens fram för att utbyta ett par ord med familjen för att kolla läget.

– Jag förstår ju mycket väl att de har begränsade befogenheter, men det vore ju trevligt att få någon respons i alla fall. Jag betonade till och med åt dem att jag inte vet vad de har för möjligheter att ingripa.

Robin Sjöstrand
Kvinna i svart tröja.
Åbobon och socionomen Siri Nyberg ville ingripa när hon såg två drogpåverkade föräldrar med sina barn, men VR:s konduktör ansåg inte att något var onormalt med situationen.

Efter händelsen, som blev kvar hos Siri, bestämde hon sig för att skicka feedback till VR och be om råd hur hon kunde ha gjort i situationen.

– Jag är egentligen inte kritisk mot konduktörerna – eller mot VR för den delen. Jag vill bara veta vad som gäller. Vad kan jag som vanlig passagerare göra i en sådan situation när barn helt tydligt far illa? Hur tar jag kontakt med socialen om jag inte ens vet vem det handlar om? Kan VR kolla den saken i sitt system? Vilken polis tar jag kontakt med då tåget är i rörelse och jag inte vet familjens ändstation?

Svaret kom först en månad senare, den 19 november:

"Tack för din feedback angående din tågresa från Åbo till Jakobstad den 21.10.2022. Jag är ledsen att det tog så lång tid att svara. Jag har undersökt händelserna på tåget.

Tråkigt att höra att du var orolig för dina medresenärer på tåget. Konduktören vidtar åtgärder om något händer på tåget som behöver åtgärdas. Konduktören hade observerat situationen och uppgett att det inte finns anledning att vidta åtgärder. Situationen verkade normal."

– Situationen verkade normal? Nå nä, då den ju inte alls var det, säger Siri, som är besviken över det knapphändiga svaret från tågbolaget.

"Våra konduktörer får en bra utbildning"

På VR bekräftar man att man har mottagit klagomål kring fallet. VR:s operativa chef Jaakko Rantala berättar att fall som det här är ovanliga, inte ens årligen förekommande – men de händer.

– Våra konduktörer får en bra utbildning, och redan under inskolningsperioden går vi noggrant igenom hur konduktören borde agera i sådana fall, säger han.

Det första som sker är att konduktören gör en utvärdering av situationen. Om hen anser att det finns fara för barnen som är med så har hen skyldighet att vidta åtgärder.

– I det här fallet hade det varit att ringa 112 och i samråd med räddningstjänsten komma överens om hur man går vidare.

"Passageraren kan själv ringa i 112 i nödfall"

Rantala säger att man efter Siris klagomål har gått igenom situationen och de två konduktörerna som fanns på plats hade båda två utvärderat situationen och kommit fram till att det inte fanns någon direkt fara för barnen.

Men om två yrkespersoner är av åsikten att barnen far illa, borde inte konduktören ta sig en extra funderare?

– Jag själv var inte på plats och har därför svårt att ta ställning till situationen, men samtidigt måste vi kunna lita på vår personal och deras bedömning av situationen, säger Rantala.

Han säger ändå att det finns en möjlighet för passageraren att själv ringa 112.

– Helst skulle det förstås få skötas i samråd med personalen, men visst har alla rätt att ringa nödnumret.

Alla klagomål som kommer in gås noggrant igenom av VR, men i det stora hela tycker Rantala att personalen sköter sig mycket bra.

– Jag upplever att konduktörerna tar bra hand om situationer som kan uppstå, som till exempel barn som missat att stiga av tåget, eller personer som är så påverkade att de håller på att missa sin station, säger han.

Intresserad av att läsa fler ÅU-artiklar? Första månaden bara 1,00 €! Klicka här.

Publicerad: