Åbobo korsade Atlanten -- stjärnhimmel, vågor och fritt från sociala medier det bästa
Det var för ganska exakt två år sedan som Åbobon Maarit Suomi fick frågan om hon ville korsa Atlanten.
Det hade hon inte trott att hon ville, men hörde sig själv tacka ja.
Förslaget kom från seglaren, pensionären Raija Alapetri som samlade ihop en besättning för att delta i ARC, Atlantic Rally for cruisers, en internationell seglingstävling från Las Palmas på Kanarieöarna till S:t Lucia i Karibien.
Få kvinnliga båtlag med i ARC
Ungefär en femtedel av seglarna som deltar i ARC är kvinnor men mindre än en handfull båtlag består enbart av kvinnor.
Den 25 november 2018 var "Ocean Ladies" från Finland den enda kvinnliga besättningen att kasta loss från Las Palmas.
Men egentligen närde Åbobon Maarit Suomi alltså inga drömmar om att segla över Atlanten.
– Jag föreställde mig att det skulle bli långtråkigt att bara sitta och titta på horisonten i tre veckor, säger Suomi.
Tji fick hon. Seglatsen blev både lättare och mindre långtråkig än hon tänkt sig.
Upptäckte seglingen som fullvuxen
Femtiosjuåriga Suomi är född i Rimito och upptäckte seglandet i slutet av 1990-talet då hon gick med segelföreningen TPS och köpte en liten Sunwind 26.
Sedan dess har hon seglat i den Åboländska skärgården, gått flera kurser i navigering och segling, gastat ombord på båtar i Medelhavet och Irländska sjön samt lett seglingskurser vid TPS.
Till vardags driver Suomi en liten bokföringsbyrå i Åbo.
– Segling är ett ekologiskt alternativ, man rör sig på naturens villkor och förorsakar inte buller. Det tycker jag är fint. Dessutom är man mycket närmare naturen än då man befinner sig i en motorbåts styrhytt.
– Och att det inte ens är särskilt svårt att segla fascinerar också. En del tror att det är jättesvårt att segla och visst måste man kunna vissa saker, men det går att lära sig, säger Suomi.
Seglande kvinnor inget marginellt fenomen i Finland
Varför intresset bland andra kvinnliga seglare att delta i långa race som ARC inte är större än att det varje år bara är en eller två båtlag som består av enbart kvinnor, kan Suomi inte svara på.
I Finland är intresset bland kvinnliga seglare överlag stort. Föreningen Naispujehtijat – Sailing Ladies har nästan 500 medlemmar och är, enligt föreningens webbplats, Finlands snabbast växande segelförening.
– I Finland är seglande kvinnor inget marginellt fenomen och det finns ingen orsak för kvinnor att låta bli att delta i till exempel ARC, säger Suomi. Men tillägger: Visst är det ett stort projekt.
Naispurjehtijat – Sailing Ladies
- Grundad 2007 i Finby
- Jobbar för att uppmuntra kvinnor att lära sig om segling, utvecklas som seglare och skaffa sig kompetens inom segling
- Föreningen möjliggör nätverkande mellan medlemmar och utomstående aktörer samt sporrar kvinnor att delta i föreningens verksamhet
- Är aktiv i Åbo
Någon båt hade team Ocean Ladies inte då idén att delta kläcktes. Inte heller hade teamet någon finansiering.
Men föreningen Dream Dare Do grundades och tiotals sponsorer ställde upp med ekonomiskt stöd för att besättningen till slut skulle kunna hyra s/y Carissa Ocean Lady, en Swan 441 för ett år.
För att samla i hop pengar ordnade Ocean Ladies i fjol somras seglatser för hugade seglade i Finland och under vintern och våren seglar s/y Carissa Ocean Lady i Karibien.
Koncentrerade sig på att se på havet och stjärnhimlen
Tillbaka i Åbo knappt två veckor efter att ha korsat mållinjen i Karibien, sammanfattar Suomi höjdpunkterna under Atlantseglatsen så här:
– Vågorna, färgerna och stjärnhimlen om natten.
Att i tre veckor vara frånkopplad samhället och alla sociala medier var också en upplevelse.
– Det var befriande att märka att det verkligen inte är livsviktigt att veta vad andra håller på med hela tiden. Istället kan man koncentrera sig på att titta på havet och stjärnhimlen.
Se upp för sovande valar
S/y Carissa Ocean Lady fick segla i med- och sidovind hela vägen till Karibien och det mest äventyrliga som inträffade under färden var att ett annat båtlag kolliderade med en sovande val. Båten, som befann sig ungefär 60 sjömil från finländarna tog in vatten och fick skador på rodret.
– Jag stod vid rodret då, det var natt och just då kändes det nog lite kusligt att liksom i blindo ta sig fram över havet, berättar Suomi men konstaterar samtidigt att sannolikheten för att en båt ska kollidera med en sovande val eller en container som fallit överbord från ett fraktfartyg, är mycket liten.
Hur placerade sig s/y Carissa Ocean Lady i tävlingen då?
Maarit Suomi skrattar och medger att själva tävlingsmomentet intresserade henne så lite att hon kollat resultatet först samma morgon som vi träffas för intervjun.
Av totalt 112 båtar i kategorin "Cruising" kom finländarna i mål som sextionde.