Åbo stad bör trygga en levande torgmiljö
Säg ”torghandel” och de flesta kan lätt beskriva vad det handlar om. Rotfrukter, grönsaker, ärtväxter, frukter. Fisk! Bröd, bullar och bakverk – och kaffe, såklart. Några bänkar att sitta på, ett litet torgkafé. Hantverk av alla de slag, givetvis. Ett torg utan flätade korgar är väl inte ens ett riktigt torg?
Det viktigaste är själva torghandlarna, förstås. De som ibland slänger lite käft då de känner igen en: ”Ska det vara lite lax igen?” Eller något motsvarande. Vissa större personligheter än andra.
Ge några minuter till och listan blir säkert mycket längre. Då man studerar det som nedtecknats märker man kanske också att det hela andas lite nostalgi.
Finns faktiskt allt det här på torget, just i dag, på mitt torg? Eller på Salutorget i Åbo?
Det som man lätt glömmer från listan är bilarna, torghandlarnas fordon. De är nödvändiga för att allt ska vara möjligt.
De har funnits länge där. Det finns ett fint fotografi från Salutorget, taget från Auragatans sida, från början av 1950-talet. På bilden, som visar bara en smal del av torget, står tiotals bilar: lastbilar, skåpbilar, flakbilar, personbilar (lotterivinster).
Det står också ett halvt dussin bussar vid hållplatserna nära den ortodoxa kyrkan. Förresten, hur blir det med bussarna? Är de fina nog att köra via torget, stå nära de så kallade paviljongerna?
Bilar behövdes då och behövs nu. Hur stora är inte torghandelns volymer en riktigt fin sommardag på Salutorget? En hel del att kånka, utan tvekan.
För en lekman är det förstås svårt att förstå exakt vad omställningen med torgparkeringen innebär för torghandlarna. Hur påverkas arbetet då fordonen ska ställas i grottan? Och hur mycket är trettio p-platser, då det under bra sommardagar har stått 70 fordon på Salutorget? Kanske det bara är ett säsongsproblem, som kan lösas?
Det finns säkert de som tycker det blir bra då fordonen avlägsnas från det nya fina Salutorget. Om vi nu piffar upp torget för stora pengar – 30 miljoner euro kostar det för Åbo stad – så vill vi inte ha kvar torghandlarnas bilar. Det löser sig nog, liksom.
Undrar hur de har gjort på annat håll, på exempelvis det ikoniska Salutorget i Helsingfors? Där får torghandlarna köra till och från torget, men dagtid ska fordonen vara borta. Det lär ändå vara så att vissa handlare har små ”svårigheter” att hålla tiderna.
Parkeringen har lösts i Helsingfors med att torghandlare kan skaffa ett företagsparkeringstillstånd, för 30,83 euro/månad. Det kan jämföras med 130 euro per månad i torgparkeringen i Åbo.
I Åbo är fordonen nära, i Helsingfors är det billigare men det är inte alltid säkert var man får sin bil parkerad.
Det som är illa är att det bilfria Salutorget i Helsingfors redan länge har varit på dekis. Sista fiskhandlaren på Salutorget i Helsingfors, Tuomas Kajasola, undrade redan före coronakrisen om det är dags att kasta in handduken. Den traditionella torghandeln i Helsingfors verkar leva vidare på andra torg, som i Hagnäs, och det finns också gamla torg, som Tölö torg, som upplever en renässans.
Möjligtvis får vi se samma utveckling i Åbo, att Salutorget förtvinar och torghandlare hittar nya platser. På Åbo stads webbsida hittas lyckligtvis följande sporrande text, riktad till försäljare:
”Salutorget i Åbo är ett centrum för handel och en populär mötesplats. Färska frukter och grönsaker samt ett lysande blomsterhav lockar förbipasserande. Till det mångsidiga och högklassiga utbudet hör även färsk fisk, kläder och handarbeten.”
Det låter ju fint, men på Kiss My Turku-turismsajten är signalerna annorlunda. Ordet ”Kauppatori” ger träffar på sju sidor, ”Salutorget” på fem.
Ingen av dessa har något med själva torghandeln att göra.
Åbo stad har inte bara knuffat torghandlarna till ett hörn på torget, utan också strukit dem från sin marknadsföring till besökare. Är de som nu finns på torget så värdelösa för staden att de inte ska synas tydligt då staden marknadsförs?
Kanske det bara är så att torghandel är just sådan företagsverksamhet som inte poängteras i Åbo stads festtal. Bort med traditionell torghandel! In med finslipade Instagramkulisser där den resterande ”torghandeln” är som tagen ur reklambroschyrer men inte har något med affärsverksamhet att göra. Den doftar inte ens någonting.
Det finns politiker som har sagt något i stil med ”det här måste lösas”. Efter allt ståhej med hela torgprojektet verkar det ändå som om ingen vill röra vid något som har med Salutorget att göra, som frågan om torghandlarnas logistik.
Hur skulle det vara att öppna en dialog och diskutera sig fram till en lösning som känns lite tryggare för torghandlarna och en framtida levande torgmiljö? Tid finns, men inte hur mycket som helst.