Åbo centrum lider om bilarna fortsättningsvis favoriseras

Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Trafiken i Åbo centrum har väckt mycket diskussion. Trafiken är både ett väldigt personligt och politiskt ämne. Att röra sig representerar frihet, men trafik handlar även om allas säkerhet, hälsa, jordklotets framtid och en trivsam stadsmiljö.

Åboborna fick ta ställning till de kommande trafikarrangemangen i stadscentrum genom en ny deliberativ deltagandemodell under våren. Största delen stödde då raska och stora förändringar mot en mer hållbar trafik i Åbo centrum. Man vill ha mindre bilar och mer gågator.

Åbo har under decennier planerats så att bilar favoriseras över andra. Åbobor vill nu alltså få en mer trivsam centrum där det skulle vara tryggt att gå, cykla och vistas. Färre bilar och genomfart samt lägre körhastigheter medför mindre utsläpp, föroreningar, buller och skakningar. Enligt statistik är det just bilarna som orsakar att fotgängare och cyklister, ofta barn och åldringar, blir skadade i trafiken.

Därför har vi jobbat för att göra det lättare att röra sig på fots, med cykel och med kollektivtrafik.

Körhastigheterna kommer att minskats. Nya cykelleder har planerats och byggs. Genomfart begränsas. Markanvändning har prioriterats för hållbara trafikformer och mer smidiga busslinjer kommer att tas i bruk under de kommande åren.

Detta betyder inte att biltrafiken skulle förbjudas. Det måste fortsättningsvis vara möjligt för dem som inte har andra möjligheter att köra till Åbo centrum. Men det betyder att andra trafikformer prioriteras, så att det blir mer lockande och lättare för ännu fler människor att gå, cykla eller åka buss i Åbo centrum.

Vissa parkeringsplatser skulle kunna bli lekplatser för barn eller små grönområden. Företagarna i Åbo centrum skulle vinna då affärerna går bra på områden där det är trivsamt, lätt och tryggt att gå. Åbo centrum skulle bli ett livligt vardagsrum för alla.

Saara Ilvessalo

Ordförande för Åbo stadsmiljönämnd

Ordförande för den gröna stadsfullmäktigegruppen

Publicerad: