Åbo Akademi satsar på lärarfortbildning i flexibel matematik -- samarbetsprojekt mellan universitet får fortsatt finansiering

Åbo Akademi. Foto: Mikael Piippo/SPT
Publicerad:

Utbildningsstyrelsen har beviljat 750 000 euro i fortsatt finansiering för fortbildning i så kallad flexibel matematik för åren 2020–2022.

Pojektet Joustava matematiikka 2.0, som ännu saknar ett svenskspråkigt namn, är ett samarbete mellan Åbo Akademi, Åbo universitet, Jyväskylä universitet och Uleåborgs universitet.

Syftet med satsningen är att höja matematikkompetensen bland småbarnspedagoger och lärare, och att utveckla undervisningsmetoder med fokus på logiskt tänkande och matematiska strukturer, inte enbart räknefärdigheter.

Enligt Kirsti Löfwall Hemmi, professor i de matematiska ämnenas didaktik vid Åbo Akademi, har det funnits för lite fokus på matematik inom småbarnspedagogiken och nybörjarundervisningen.

– Den nya Pisa-undersökningen visar att trots att finländska elever generellt har goda matematikkunskaper, blir de svaga eleverna ännu svagare. Studier visar också att elever med dåligt utgångsläge i matematik har svårt att ta igen matematiken under senare skolår. Därför är det viktigt att satsa på matematik på ett informellt och lekfullt sätt redan under småbarnsåldern.

Åren 2017–2019 genomfördes en pilot inom projektet som lockade närmare 2000 deltagare och fick mycket positiv respons.

Följande steg blir att utveckla kursutbudet till att omfatta samtliga stadier och erbjuda kurser på svenska.

– Vi kommer att utveckla en fortbildningshelhet på svenska omfattande 10 studiepoäng riktat särskilt till småbarnspedagoger, samt en allmän kurs i flexibel matematik på svenska som riktar sig till lärare i alla stadier, berättar Löfwall Hemmi.

Totalt omfattar helheten 19 nätbaserade fortbildningskurser.

Publicerad: