ÅA tillåter användning av chattrobotar – "Vi måste anpassa våra examinationsformer till utvecklingen"

Maja Meurman
Stående kvinna.
Prorektor Gunilla Widén tror att AI kan ge ett pedagogiskt lyft.
Publicerad:

Studerande vid Åbo Akademi får använda chattbotar i sina studier, slog Åbo Akademis prorektor Gunilla Widén nyligen fast.

Beslutet följde lanseringen av AI-chattroboten ChatGPT i slutet av november. Den kan samla enorma mängder data och producera långa, sammanhängande texter och lösa uppgifter av olika slag.

– Det var utmanande att förhålla sig till ChatGPTs existens till en början, men vi måste acceptera att det här är verkligheten vi lever i. Vi bestämde oss att tillåta dess användning i och med att det ändå inte går att kontrollera.

Studerande måste redovisa för hur de använt ChatGPT

Åbo Akademi utformade sina riktlinjer enligt Jyväskylä universitet, som var det första finska universitetet att slå fast riktlinjer.

Enligt riktlinjerna måste studerande vid ÅA redovisa för hur de använt språkmodeller som ChatGPT. De ansvarar för sina egna texter och referenser och det är fortfarande inte tillåtet att använda text som en chattrobot har skrivit.

– Artificiell intelligens kommer oundvikligen att användas i det framtida arbetslivet, så det är fördelaktigt att studerande redan under studietiden blir bekanta med det. Vi kommer att fokusera på att stärka AI-kompetensen hos både lärare och studerande genom seminarier och workshoppar, säger Gunilla Widén.

Widén säger att det stora arbetet med AI vid akademin fortfarande ligger framför dem, och att riktlinjerna kan behöva uppdateras i takt med utvecklingen av det.

Kan vara en positiv utveckling inom pedagogiken

Prorektorn berättar att hon efter att den första chocken lagt sig har sett chattrobotar som ett verktyg i inlärningsprocessen.

– Det kan ge oss ett pedagogiskt lyft, lärare måste nu tänka till gällande examinationsformer och -frågor. Därtill kan ChatGPT hjälpa studerande att strukturera texter och sammanfatta svårgripligt material.

Widén tror att det kan finnas anledning att anpassa undervisningen och examinationsformerna till utvecklingen av chattrobotar.

– ChatGPT är väldigt bra på att sammanfatta allmän information, vilket vi måste anpassa oss till. Att tillägga en regional förankring eller göra examinationsfrågorna mer specifika kan se till att en robot inte kan ge tillräckliga svar.

Lärare kan också testa sina examinationsfrågor och -rubriker i ChatGPT för att se hur bra de är.

Att fokusera på andra examinationsmetoder än inlämningsuppgifter och hemtentamen kunde även enligt Widén vara nödvändigt.

– Jag tror inte att vi kommer gå tillbaka till traditionella salstenter som huvudsaklig examinationsform. Metoder som övervakade E-tenter, diskussioner och presentationer är däremot ett sätt att tackla risken att studerande utnyttjar AI i sina bedömda uppgifter.

ChatGPT


  • En chattrobot och virtuell assistent.

  • Utvecklad av företaget OpenAI, som Elon Musk varit med och grundat.

  • Använder maskininlärning och har kunskap om många språk och språkmodeller.

  • Kan besvara faktafrågor, lösa uppgifter och skriva olika sorters text på ett människoliknande sätt.

  • Analyserar samtal och feedback och utvecklar sig enligt det.

Dålig på naturvetenskaper

Professor i informationsteknologi och direktör för digital transformation vid Åbo Akademi Johan Lilius ser inte ChatGPT som ett hot för undervisningen vid Fakulteten för naturvetenskaper och teknik.

– Chattboten är hemskt dålig på naturvetenskaper och den går därmed inte riktigt att använda i programmeringsuppgifter, säger han.

Lilius tror därför inte att det finns ett behov att anpassa undervisningen vid fakulteten till ChatGPT.

– Jag tror att den är mer användbar inom samhällsvetenskapliga och humanistiska ämnen, då den har samlat mer information inom sådana frågor. Det kan finnas skäl att anpassa bedömningsfrågorna så att det fortfarande kvarstår tankearbete för de studerande.

Lilius konstaterar att man inom ämnet informationsteknologi dessutom jobbar mycket med större helheter och projekt.

– ChatGPT kan generera en viss längds svar. Vi jobbar med mycket större grejer, säger han.

Går inte att stoppa utvecklingen

Lilius påpekar att ChatGPT ändå existerat bara i några månader och att det inte ännu funnits tid att samla in material om fenomenet.

– Jag är lite av en fatalist i frågan – AI är en utveckling som inte går att stoppa. Vi blir tvungna att anpassa oss och se AI som en möjlighet i stället för ett hot.

Lilius jämför utvecklingen av chattrobotar och AI till Jurassic Park.

– Vi har skapat någonting och släppt loss det i samhället. Det kommer ha en enorm inverkan, men hurdan vet vi inte ännu.

Mer ett redskap än ett hot vid Katedralskolan i Åbo

Artificiell intelligens kan vara ett hjälpmedel för både lärare och studerande, tycker Katedralskolan i Åbos rektor Marianne Pärnänen.

– Min inställning till AI är öppen och positiv – det är ju dagens melodi, säger hon.

Katedralskolan har inte slagit fast några egentliga riktlinjer för studerande gällande användningen av chattrobotar i undervisningen.

Pärnänen vet inte exakt i vilken utsträckning Katedralskolans elever använder sig av AI, men säger att hon vet om några fall där lärare märkt att eleven lånat väl mycket av en chattbot.

– ChattGPT är inte ännu så utvecklad att den skulle kunna lura lärare. De känner sina elever och vet hur de talar och skriver i allmänhet.

Dessutom påpekar hon att den inte alltid är pålitlig.

Som att fråga råd av en lärare

Pärnänen ser AI som ett redskap snarare än ett hot. Hon vet om att också lärare utnyttjat det för att formulera frågor.

– Att elever söker hjälp av en chattbot är lite samma sak som att fråga råd av en lärare. Den kan hjälpa en att komma igång, men man behöver grundkunskaper i ämnet för att kunna dra nytta av den och bedöma om den är tillförlitlig.

Katedralskolan har efter pandemin gått tillbaka till ett mer traditionellt utvärderingssätt med övervakade prov i många ämnen.

– Jag tycker att man ska förhålla sig positivt till utvecklingen av artificiell intelligens och fokusera på hur den kan vara till hjälp.