74-åring fick höra att hans försenade bagage inte kunde levereras då adressen låg bakom ett färjepass – Finnair dementerar: ”någon sådan policy finns inte”
Matti Jokinen reser mycket. Bland annat brukar han spela golf på sina resor, och det går inte alltid som på Strömsö med bagagehanteringen på flygplatser runtom i världen.
Knackig information
Under fjolåret råkade han i två olika repriser bli utan sitt bagage. Jokinens fasta adress är i Åbo, men han har också en bostad på Attu i Pargas där han tillbringar stora delar av året – och dit han också var på väg båda de gånger som hans bagage hade lämnats kvar på flygets avgångsort.
– Första gången hände det då jag i somras skulle flyga från Ivalo till Helsingfors med Finnair. Då planet landade i Helsingfors fick jag ingen egentlig förklaring på varför bagaget inte dök upp som det borde, men det talades om att det var markpersonalens fel på något vis.
Den gången visade det sig senare att bagaget aldrig kom med flyget över huvud taget, utan hade lämnats kvar i Ivalo av någon anledning.
– Jag skulle i väg på en ny resa kort därefter, så jag stannade kvar över natten i Helsingfors för att vänta på att väskorna skulle komma följande dag.
Men de kom inte följande dag, så Jokinen åkte till Attu. Då han senare ringde till Finnairs kundtjänst, meddelades det att man först levererar väskorna till de som är bosatta i närområdet.
– Det slutade med att jag körde till Helsingfors-Vanda för att hämta grejerna, eftersom min följande resa var så nära inpå.
Mångas väskor blev kvar i Alicante
Andra gången Jokinen råkade ut för motsvarande problem var strax innan jul, då han återvände från en golfresa i Spanien. Flyget från Alicante till Helsingfors var fullsatt och ett femtiotal passagerares väskor kom aldrig med på flyget från Spanien.
– Också den gången var informationen bristfällig. Vi väntade alla i flera timmar på flygplatsen innan en annan passagerare kom och berättade för oss övriga att väskorna blivit kvar i Spanien. Någon orsak till att det gick så fick vi aldrig förklarat för oss, men väskorna kom först flera dagar senare.
Då Jokinen från Attu försökte reda ut hur han skulle få sina väskor dit, började de alltmer konstiga förklaringarna.
– De sade att de inte kan leverera väskorna till mig, eftersom adressen ligger bakom en färja. Jag konstaterade att färjepasset tar tre minuter per riktning och att man nog sitter längre än så i trafikstockningar i huvudstadsregionen då väskor ska levereras där.
Följande förklaring var att Jokinen är skriven på adressen i Åbo och att han därför skulle få väskan dit och inte till Attu, dit han återigen var på väg efter sin resa.
Treminuterspasset verkade för svårt
Eftersom Vånofärjan tydligen var ett problem, föreslog Jokinen att han själv kan hämta väskorna från flygplatsen i Åbo om de kunde levereras dit. Problemet är bara det att Finnair inte har personal på plats på Åbo flygplats, då bolaget inte längre flyger reguljärt mellan Åbo och Helsingfors. Väskorna kunde inte heller levereras med buss till Åbo.
Andra resenärer som bodde på andra håll i landet, till exempel i Kuopio och Imatra (dit Finnair inte heller flyger), fick sina väskor hemlevererade med olika transporter – till och med inburna till andra våningen.
– Jag fick till slut komma överens med servicepersonalen, som var väldigt vänliga och tillmötesgående, på flygplatsen i Åbo om att komma och hämta mina väskor, efter att de åkt från Helsingfors via Riga till Åbo med Air Baltic.
– Jag anser att flygbiljetten är ett juridiskt bindande avtal mellan mig som kund och flygbolaget om att jag och de väskor jag betalat för ska levereras från plats A till plats B. Efter det har jag full rätt att åka vidare vart jag önskar med mitt bagage. Det ska inte vara flygbolaget som dikterar vart jag får åka, med eller utan mina väskor.
"Det finns ingen sådan policy"
Senare var Jokinen i kontakt med Finnair om de svävande och konstiga förklaringarna och han fick ett skriftligt svar, där man beklagade situationen och konstaterade att någon policy om att väskor inte levereras till adresser bakom en färja inte finns. Han fick också bensinkostnaderna mellan Attu och Åbo flygplats ersatta av flygbolaget.
– Det jag främst vill få sagt med att berätta min historia är att man inte ska tro på alla förklaringar som ges åt irriterade resenärer som blivit av med sitt bagage. Man ska stå på sig och se till att ingen trampar på ens rättigheter som resenär.
Finnair bekräftar också samma sak till ÅU per e-post. Man levererar bagage helt enligt sina transportvillkor ända fram till kunden, oberoende om de bor bakom en färja eller inte.
– Vi beklagar att kunden fått felaktig information av oss i ärendet, skriver kommunikationschef Mari Kanerva från Finnair.