70 evakueras från Eckeröfärja på Åland i natt – personal från ÅUCS flygs också in till den sällsynt stora övningen
Niklas Guseff, sektorchef vid Västra Finlands sjöbevakningssektion i Åbo, leder sin sannolikt största sjöräddningsövning hittills natten till lördagen.
– Kring 70 personer evakueras och minst lika många deltar från flera olika myndigheter. Övningen handlar om att det uppstår en brand på Eckerölinjens färja som kör mellan Sverige och Eckerö på Åland.
Det uppstår också en blackout på färjan, som börjar driva mot land.
De cirka 70 personerna evakueras främst med helikoptrar men kanske också med båtar.
Sjöbevakningen leder en stor sjöräddningsövning i Finland varje år.
– Den ordnas på vårt bevakningsområde som sträcker sig ungefär från Hangö till Torneå. Den här gången övar vi på hela kedjan vilket gör övningen större än vanligt. Om det inte är den största så är det en av de största. I land tar sjukvårdarna och räddningsverket hand om de evakuerade och en evakueringslokal upprättas i Strandnäs skola i Mariehamn. Där spelar Röda Korset en stor roll då de hjälper de evakuerade, också med mentalt stöd, samt serverar mat och dricka.
Super Puma-sjöräddningshelikoptrar från Åbo och Helsingfors flygs in till övningen, liksom personal från Åbo universitetscentralsjukhus ÅUCS.
Vädret en utmaning
Vädergudarna bjuder på en extra utmaning.
Ofta ordnas övningar i bra väder dagtid men nu kommer det vara mörkt och regnigt och troligen höga vågor.
Guseff är själv på plats på Åland.
Av en slump ordnas storövningen exakt 30 år efter Estoniaolyckan.
Då råkade Guseff vara ombord på Viking Lines M/S Mariella (numera Corsica Ferries M/S Mega Regina).
Han hade sommarjobbat på Mariella och då olyckan inträffade deltog han i räddningsarbetet.
På frågan om det har präglat hans liv svarar han så här:
– Det var en osannolik och fruktansvärd olycka som knappast någon hade kunnat förutsäga. Det är en upplevelse som jag inte hade velat ha, men den har inte inverkat så värst mycket på mitt liv.
I dag fungerar räddningssamarbetet bättre, konstaterar han.
– Vi övar mera tillsammans med andra länder och tekniken är bättre. På den tiden hade man en väldigt dålig lägesbild och radioförbindelse och man visste inte var exakt olyckan skedde. Beredskapen är bättre i dag.
– Jag vill samtidigt inte säga att man inte gjorde sitt allra bästa enligt de förutsättningar och den teknik som fanns då.
I helgens övning skulle Sverige och Estland också varit med men de hamnade avboka.
– Men vi har övat tillsammans med dem många gånger längs med åren och vi har ett bra samarbete i dag, säger Guseff.
För 10 år sedan publicerade ÅU artiklar om Estoniaolyckan. Här nedanför kan du se en tidigare intervju med helikopterpiloten Matti Rytkönen. I videon här nedanför hänvisas det till en artikel, men på grund av en teknisk uppdatering för några år sidan finns artikeln tyvärr inte på vår webbsida.