120-åriga Turun Osuuskauppa vill se ett starkt Åbo centrum – "Vi har ett tufft tillväxtmål"

Stefan Holmström
Man i kavaj står framför gammalt stenhus
Andelslaget har verkat i 120 år och klarat av många kriser men om de anställda inte mår bra så är utveckling inte möjlig, säger Antti Heikkinen.
Publicerad:

I dag fyller Turun Osuuskauppa, TOK, 120 år. De som grundade andelslaget skulle inte ha svårt att känna igen verksamheten i dag, säger vd Antti Heikkinen.

– De skulle säkert vara riktigt nöjda. Andelslaget grundades för att betjäna människor i en situation där de upplevde att de fick betala ockerpriser. Vår kärnuppgift är den samma i dag, att göra världen bättre.

Heikkinen har varit vd i knappt tre år. Coronaepidemin har präglat hans tid. Han är särskilt glad över hur TOK har tacklat krisen.

– Ingen har permitterats, då anställda kunde flyttas om till andra uppgifter. Det är styrkan med en mångbranschkoncern.

Omsättningen var i fjol faktiskt snäppet högre är året innan. Våren 2020 var värst, då man inte visste vad som var på väg, säger Heikkinen.

– Andelslaget har verkat i 120 år och klarat av många kriser men om de anställda inte mår bra så är utveckling inte möjlig.

Det viktiga var enligt Heikkinen att inte stanna upp, utan fortsätta med investeringsprogrammet som sträcker sig till 2025. Nästa år blir det Finlands första stormarknad, vid Tammerforsvägen, som förnyas totalt.

Arkiv/Jan-Ole Edberg
Varuhuset i centrum förnyades nyligen. Nästa stora satsning sker i Prisma vid Tammerforsvägen.

Näthandeln har vuxit kraftigt men är fortfarande procentuellt liten. Behovet varierar stort lokalt, men ofta handlar det tidsanvändning: folk vill ha mer tid med sina barn, hinna till gym eller motionsbanan.

Stugfolk kan beställa en veckas konsumtionsvaror direkt till S-Market i Pargas och så shoppar de där bara det lilla extra till matbordet.

– De stora uppköpen gör jag två i månaden på nätet, men i min roll kan man inte låta bli att gå i butiker. Jag är en hybridkonsument, vilket säkert många andra också nu har blivit.

Medvetna konsumenter

TOK:s styrka inom dagligvaruhandeln är de lokala producenterna, säger Heikkinen. Dagen före intervjun besökte han handelsträdgården Deliverde.

– Visst känns det bra att salladen kommer från S:t Marie. I varumärkesarbetet kunde vi ändå lära oss av svenskarna. Berättelserna är viktiga, att lyfta fram människorna. Vi säljer inte bara en bra produkt utan också en story, en bra känsla.

Konsumenter är allt mer medvetna om vad de köper och det är också lättare att göra val då man inte är ett börsbolag med ägare världen över, säger Heikkinen.

– Det finns inga andra ägare än våra 167 000 ägarkunder.

När han var chef för ABC-kedjan fattades beslutet att endast använda inhemskt kött.

– Vi vill veta hur värdekedjan fungerar, också då det gäller tomatkross från Italien eller ananassaft från Thailand. De som arbetar för oss kan rakryggat sälja våra produkter.

Arkiv/Stefan Holmström

Heikkinen bodde sina sju första år i Bjärnå, men växte upp i Sotkamo. Han flyttade hit då han blev vd och beskriver sig som en ambassadör för Åbo. Det är ”bra surr” i staden och det har funnits mod att satsa, säger han.

– Jag tror på centrum, men det är viktigt att det inte blir svårare att ta sig hit. Med 200 000 invånare är Åbo inte en sådan metropol där ett gågatecentrum skulle fungera.

Exempelvis Helsingfors har lidit av att centrum inte upplevs lika attraktivt som förr, säger Heikkinen.

– Vi behöver fungerande köpcentrum som Mylly och Skanssi men centrum måste också leva. Salutorget är smått legendariskt, en del av stadens kulturhistoria.

Det handlar inte om ett motsättningsförhållande, utan det är helheten som avgör om människor kommer till Åbo.

– Många kommer hit på en kulinarisk resa och äter kanske på Kaskis men övernattar sedan hos oss. Alla vinner på att de andra mår bra.

"Min svenska är rostig nu"

TOK är nästan enspråkigt. Bara 2 500 av TOK:s kunder har angett svenska som modersmål.

– Jag överraskades själv av hur liten andelen var. Vi är förstås helt tvåspråkiga i Pargas och Nagu, säger Heikkinen, som själv som yngre haft skandinaviska som arbetsspråk.

– Min svenska är rostig nu. Det skulle ha varit lättare att snacka då jag jobbade för elbörsen Nordpool, i Norge.

Heikkinen räknar inte med att det svenska språket blir mer synligt i TOK:s restauranger och hotell. Ett internationellt hotell som Marina har ganska få svenska turister, säger han.

– Det skulle kanske inte skada med mer service på svenska då det kommer fler turister från Sverige. SAS ska ju också börja flyga mellan Åbo och Stockholm igen.

Inget självändamål att växa

S-gruppen är störst på riksnivå inom dagligvaruhandeln. I Åboregionen är K-gruppen etta.

– Vi har väldigt hård konkurrens med K-gruppen och har Finlands hårdaste Citymarket-företagare i vår region. Det är bra att också Lidl kom hit för att utmana oss.

Konsumenterna har vunnit på utvecklingen de senaste tjugo åren, säger Heikkinen.

När går TOK förbi K-gruppen i dagligvaruhandeln?

– Vi har ett tufft tillväxtmål, det kan vi inte förneka. Vi gör allt för att växa, men det är inget självändamål. När vi gör saker på rätt sätt är kunderna nöjda och då kan vi knipa lite mer av marknaden.

Kunderna bryr sig ändå inte om marknadsandelen är 38 eller 39 procent, säger Heikkinen.

– För dem är det viktigaste att de får det de behöver i Pargas S-Market eller Sale i Rimito.

Mauno Mannelin / Åbo museicentral
Då andelslaget var ungt fanns det ett bageri vid Sibeliusgatan, där TOK har sitt huvudkontor.