120-årig bokhandel tror på samarbete mellan det digitala och det traditionella
Den 1 juni år 1899 slog bokhandeln Kansallinen Kirjakauppa upp sina dörrar på Slottsgatan 16 i Åbo centrum. I dag, 120 år senare, står bokhandeln fortfarande på samma plats och har blivit ett bekant landmärke i Åbo.
Till en början var bokhandeln liten med en chef och några anställda. Under årens lopp har en bokhandel blivit tre med butiker på tre olika adresser: Slottsgatan, Tavastgatan och i Citymarket i Västra centrum. Företaget anställer 17 personer.
Företaget har med åren blivit något av en mångsysslare, och säljer i dag inte enbart böcker utan också papper och kontorsmaterial samt IT-tjänster för företag.
Vad innebär ett 120:e år för Kansallinen Kirjakauppa?
– Det är ett fint jubileumsår. Företaget har funnits här länge. Och så är det ju lite kul att kunna säga att jag kände den första anställda personligen, han var min farfar, säger Paula Palmroth, vd för Turun Kansallinen Kirjakauppa.
Hur har Kansallinen Kirjakauppa överlevt i 120 år?
– Vår hemlighet är att vi alltid tagit hand om våra kunder, satsat på bra betjäning och sett till att saker blir gjorda. Det handlar om att känna kunden, säger Palmroth.
Hon beskriver Kansallinen Kirjakauppa som ett lokalt företag med fokus på kontakten till kunden och ett mångsidigt utbud.
– Vi är här för att betjäna våra kunder. Om något inte finns beställer vi det. Vi strävar efter att alltid hitta en lösning, säger Palmroth.
Svenskspråkigt utbud
Företaget har också ett utbud svenskspråkiga böcker, mest från de finländska förlagen Schildts & Söderströms och Förlaget.
– Vi kan förstås beställa böcker från Sverige också vid behov, säger Palmroth.
Till utbudet hör också de svenskspråkiga läromedlen som används vid skolorna i Åboregionen.
Förutom bra service och ett brett utbud tycker Palmroth att ett av företagets styrkor är att det under sina 120 år följt med i sin samtid och anpassat sin verksamhet när det har behövts.
– Vi var en av de första att öppna en näthandel för böcker i Finland, säger Palmroth.
"Nätbutiken stöder de fysiska bokaffärerna"
I dag säljs alltmer böcker på nätet eller i digitalt format. Virpi Bordi, som är försäljare på bokavdelningen i företagets bokaffär på Slottsgatan, ser inte bokförsäljningen på nätet som ett problem för de fysiska bokaffärerna.
– Vår nätbutik och våra bokaffärer stöder varandra. Det är vanligt att en kund beställer en bok via nätbutiken och sedan hämtar den i en av våra affärer, säger Bordi.
Hon har märkt att till exempel försäljningen av pocketböcker minskat på grund av ljudböckers popularitet, men att försäljningen av fakta- och kokböcker samtidigt är på frammarsch.
– Det är inte alltid så svartvitt att ställa digitala och fysiska böcker mot varandra. Ibland kan en ljudbok leda till att man läser en fysisk bok. Det viktigaste är att människor är intresserade av att läsa, säger Bordi.
Tävlar om kundernas fritid
I stället för en kamp mellan det digitala och det traditionella tycker Palmroth att utmaningen för bokaffärerna ligger i att tävla om kundernas fritid.
Palmroth tycker att det är viktigt att företaget anpassar sig och utvecklas när digitaliseringen framskrider, och till exempel satsar på e-böcker eller ljudböcker, men hon betonar att man inte ska glömma den fysiska bokhandeln.
– Även om konsumentbeteendet förändras köps fysiska böcker fortfarande. Vår service får ett mervärde av att vi finns på plats för kunderna i en fysisk bokaffär, säger Palmroth.
Maria Lammassaari