Förflytta dig till innehållet

Arkitekter i Åbo ger den omdiskuterade bergbanan i Kakolabacken godkänt – men informationen har haltat

 

Arkitekterna Niklas Kronberg och Pia Sabelström har inga större invändningar mot funikularen i Kakolabacken. Här står funikularen parkerad i bergbanans ändstation på backen. Foto: J-O Edberg


Arkitekterna Niklas Kronberg och Pia Sabelström i Åbo har inga större invändningar mot bergbanan i Kakolabacken som enligt den senaste tidtabellen för byggprojektet tas i bruk i slutet av mars.
Men de är förvånade över att stadens stadsbildsarbetsgrupp inte involverats i planeringen av den omdiskuterade bergbanan.
Båda är medlemmar i arbetsgruppen där de representerar arkitektförbundet SAFA.
– Under vår närvaro i gruppen har bergbanan inte behandlats. Men det kan förstås ha hänt när våra ersättare deltagit i mötena, säger Sabelström.
Förutom förbundets arkitekter är stadens tjänstemän och förtroendevalda medlemmar i gruppen.
Arbetsgruppen ger utlåtanden om hur planerade nybyggen passar in i stadsmiljön.
På onsdagen hade gruppen möte och då blev bergbanan ett diskussionsämne.
Sabelström som deltog i mötet fick då veta att stationerna hade diskuterats i ett tidigare skede i gruppen, men inte själva kabinen.
– Gruppen har inte sett kabinen, säger Sabelström.
Hon tycker att det hade varit bra om stadsbildsarbetsgruppen också kunnat ta del av planerna för kabinen.
– Den är ju en del av helheten i själva bergbanan. Men nu kan man inte göra något mera, säger hon.

Gammalt och nytt möts. Ändstationen är placerad strax intill det före detta Kakolafängelset.


När bergbanan nyligen provkördes väckte kabinens form och utseende muntra kommentarer och sågades i sociala medier.
I diskussionen inom stadsbildsarbetsgruppen påpekades att det alltid förekommer ändringar i byggprojekt när de går vidare. Ibland är ändringarna större och ibland mindre.
Sabelström och Kronberg  tycker att kritiken mot bergbanan i viss mån är överdriven.
– Kabinen ser inte så dålig ut även om den gärna hade fått vara mera öppen och lättare till sin konstruktion, säger Sabelström.
Hon har inget emot kabinens gråa färg, men de mörka glasen stör henne.
– Det medför att helhetsintrycket gör att den ser mörk ut, säger hon.
Kronberg har inte så mycket att anmärka på kabinen.
– Tittar man på helheten har man lyckats skapa en fräsch och modern bergbana, säger han.

Niklas Kronberg och Pia Sabelström beundrar funikularens ändstation på Kakolabacken.


Sabelström lyfter fram bergbanans ändstationer.
– De är mycket lyckade, säger hon.
Stationerna har ritats av Arkkitehtitoimisto Vapaavuori i Åbo medan bergbanans kabin har designats av Åboföretaget Idis Design.
Många som reagerat på kabinens utseende är besvikna över att den inte överensstämmer med den bild som staden visade när projektet presenterades.
Bilden föreställde en kabin med ett yttre skal i glas. Jämfört med den färdiga kabinen som snart börjar rulla i Kakolabacken är skillnaden enorm.
Också Kronberg blev överraskad när han såg kabinen första gången.
– Jag blev väldigt överraskad och undrade vad som hänt på vägen efter att staden publicerade den första bilden av bergbanan, säger Kronberg.

Banan som går mellan Slottsgatan i bakgrunden och Kakolabacken omgärdas med höga staket. Foto: J-O Edberg


Först vid närmare eftertanke kom han ihåg att staden i ett senare skede presenterat en uppdaterad bild som låg till grund för kabinens slutliga version.
– Man måste ha en vision som man strävar till, det har man också gjort här. Glasversionen som användes i början liknar nästan exakt en bergbana som finns i Ljubljana i Slovenien och som är en av de finaste i världen. Men det är farligt med sådana här bilder, speciellt när staden använt dem i olika sammanhang. Bilderna kan lätt bli missvisande om man inte berättar att det handlar om en vision och inte den slutliga versionen, säger Kronberg.
Både Kronberg och Sabelström anser att informationen har haltat.
– Staden borde under planeringen ha informerat bättre om hur bergbanan kommer att se ut, säger de.
– Bergbanan är ett unikt projekt som intresserar många Åbobor och också turister, säger Sabelström.
Kronberg påpekar samtidigt att man också måste se saken ur ett större perspektiv.
– Bergbanan i Kakolabacken är den första i sitt slag i Finland. Man kan inte veta på förhand hur den kommer att se ut. Man vet inte heller hur mycket stål och annat material som går åt i tillverkningen och hur det påverkar utseendet. Dessutom handlar det säkert också om kostnader, säger han.
LÄS OCKSÅ:
Idis Design: Möjligheterna att påverka har varit små

Dela artikeln

0 kommentarer: “Arkitekter i Åbo ger den omdiskuterade bergbanan i Kakolabacken godkänt – men informationen har haltat

  1. ÅU skrev

    Tack för påpekandet. Ordet är nu utbytt till bergbana som är den rekommenderade svenska benämningen.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *