Förflytta dig till innehållet

Arbetsgivare, satsa på stödet till dina sommarjobbare – ”Färre än hälften upplever att de har fått tillräckligt med uppmuntran”

blå botten med vit text där det står ÅU debatt

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Sommarjobb. Det lönar sig att satsa på att ge unga sommarjobbare bra vägledning och en positiv erfarenhet av arbetslivet – inte bara för de ungas skull, utan med tanke på hela arbetslivets framtid.

Framtidsrapporten som Ung företagsamhet och ekonomi NYT publicerat, lyfter fram bekymrande trender i fråga om ungas förväntningar på och erfarenheter av arbetslivet. Endast 53 procent av de unga ser fram mot arbetslivet med entusiasm, medan hela 37 procent är rädda att arbetslivet blir för tungt för dem.

Dessa siffror avslöjar en betydande försämring från resultatet i undersökningen år 2018.

De ungas första arbetslivserfarenheter, till exempel på sommarjobb, är avgörande för deras uppfattning om arbetslivet och om hur arbetsplatserna fungerar.

Enligt vår undersökning anser 64 procent av de unga att de har fått tillräckligt med vägledning under sina sommarjobb, medan bara 49 procent upplever att de har fått tillräckligt med uppmuntran.

Detta är naturligtvis inte tillräckligt.

Unga behöver stöd och vägledning eftersom de håller på att ta sina första steg i arbetslivet och ofta är de yngsta i arbetsgemenskapen.

Arbetsgivare och chefer spelar en viktig roll för att den unga ska få en positiv uppfattning om arbetslivet och lära sig viktiga kunskaper och färdigheter.

Bra introduktion, stöd och en uppmuntrande arbetsmiljö stärker de unga arbetstagarnas tro på sin förmåga och minskar deras rädsla för att misslyckas. Detta är genuint mycket viktigt eftersom vår enkät visar att unga känner sig osäkra på arbetslivet och sin utkomst i framtiden. Även vi på Ung företagsamhet och ekonomi NYT och våra samarbetsparter drar vårt strå till stacken för att unga ska få sina första positiva arbetslivserfarenheter. Det gör vi bland annat i lärmiljön Företagsbyn.

De ungas intresse för sommarjobb ökar, och det gäller för arbetsgivarna att aktivt handla för att detta också ska gälla i framtiden.

Satsningar på en rekryteringsupplevelse som visar uppskattning för sommarjobbare och på en uppmuntrande introduktion är investeringar i en starkare framtidstro hos unga.

Jenni Järvelä
Ung företagsamhet och ekonomi NYT

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter