Förflytta dig till innehållet

Är användning av personliga data på marknaden nödvändig?

Åbo Underrättelsers logo

Idag är vi nästan alla ständigt uppkopplade, och all vår personliga data samlas upp av företag som Google. Före GDPR kunde uppgifterna fritt delas och tas upp av webbsidor, eller säljas till företag för riktad marknadsföring. Nu krävs ändå ett godkännande av användaren för att spara informationen, och det du gör på nätet är lättare att kontrollera.

HBL skrev förra året om ett företag som skulle vara beredd på att införa ansiktsigenkännings kameror i sin butik, i marknadsförings och försäljnings syften. Tanken är rätt så harmlös, men bör även lyfta en röd flagga. Ämnet har delvis diskuterats i politiken och åsikterna är delade.

Problemet är inte själva teknologin, utan vad som kan hända om vi inte diskuterar etiken kring att samla in personlig data. I USA har till exempel ansiktsigenkänning använts inom polisväsendet för att hitta kriminella.

Det har visat sig ha flera brister, bland annat då man i kodningen främst använt sig av vita ansikten. Bieffekten av detta har lett till att AI har svårt att känna igen personer med mörkare hudfärg, och bidrar till strukturell rasism.

Att företag samlar in data för att analysera kundgrupper känns vagt och onödigt. Teknologin är vår vän och vi ska inte vara rädda för att hitta nya möjligheter att göra saker. Vi får ändå inte kränka den personliga integriteten eller blunda för de problem som en för snabb implementering av teknologi kan ha på olika saker. Bättre att lägga spelregler före skadan är skedd.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter