Förflytta dig till innehållet

Anette väntade länge på färjan hem med sin bebis – ”Nonchalans eller inkompetens”

Privat/Johan Santalahti
Enligt passagerarna var färjan Aurora inte lastad effektivt.
I måndags tvingades Anette Granlund vänta en och en halv timme på färjan Aurora som går mellan Rosala-Hitis och Kasnäs. Hon skulle ta färjan som gick till Långnäs på Rosala-Hitis-sidan…

Redan prenumerant?

Dela artikeln

3 kommentarer: “Anette väntade länge på färjan hem med sin bebis – ”Nonchalans eller inkompetens”

  1. anne-christine jansson skrev

    För ett antal år (10+) sedan kom nya bestämmelser om hyllornas bredd, som gjorde att hyllorna måste breddas. Om båda hyllorna var i bruk blev det för smalt mellan hyllorna, varför endast en hylla i taget kan användas. Enligt bilden är 1 hylla i bruk. Det är alltså inte personalens inkompetens det handlar om. På många rutter finns ett förturssystem, som ger fast bosatta, som av arbetsskäl måste pendla till fastlandet förtur, de sk. rödlapparna. Vet inte hur det är Rosalarutten eftersom det handlar om bara 1 färja.

  2. Pontus Johansson skrev

    Det här har, som redan nämnt, hänt förut, och kommer antagligen att hända igen om ingenting görs åt saken.
    Jag har förstått att besättning inte vet hur mycket bilar som står i kön, så tar dom en chans och tydligen bommar det ibland, och det blir bilar kvar på kajen, helt i onödan. Och om användningen av hyllorna inte är möjligt tack vare tidsbrist, då måste tidtabellen justeras!!
    Det vore rimligtvis vara ganska enkelt, att år 2024(!), hitta en enkel teknisk lösning på problemet! T.ex en webbkamera i var hamn, strategiskt placerad, så att besättningen på ett ögonblick kan avgöra om hyllorna kommer att behövas eller inte -detta långt innan de ens kommer iland. Den som skall ta beslutet kikar på sin mobiltelefon, och kan på en gång avgöra hur det behöver lastas, behövs hyllorna eller inte?
    Det är ganska svagt av rederiets representant Roos, att bara säga att det beror på stora bilar som omöjliggör användningen av hyllorna, utan att ta reda på mera? Den här gången var där enligt Johan Santalahti inga stora bilar ivägen för hyllorna, utan tydligen helt andra orsaker.

    Jag vill tro att det i upphandlingskontraktet för trafiken står listat hur stor kapacitet färjan skall ha (ca 50 bilar kan man anta). Om det inte går att utnyttja färjans uppgivna kapacitet torde ju detta vara en form av kontraktsbrott, eller vad?

    När man är på väg till t.ex Helsingfors-Vanda flygfält för att hinna med ett flyg, eller kanske bara ett läkarbesök någonstans, och plötsligt blir lämnad på stranden, -oberoende om man varit i god tid, då blir det plötsligt mer allvar i det hela.

    Avslutningsvis önskar jag en god fortsatt sommarsäsong åt besättningen som skall pussla med tajta tidtabeller och mycket bilar.
    -Samtidigt vill jag hälsa rederiets ledningen att så snabbt som möjligt få fram någon form av lösning som får slut på det här, minst sagt frustrerande, och onödiga problemet!

  3. Johan Santalahti skrev

    Jag var en av de drabbade passagerarna på färjan Aurora måndagen den 8 juli. Jag vill gärna kommentera Pasi Roos uttalande och lyfta fram vissa punkter som jag anser problematiska.

    För det första vill jag understryka att det inte krävs en mängd missnöjda passagerare för att ett problem ska tas på allvar. Varje enskild persons upplevelse är viktig, och i detta fall var det inte bara jag och Anette Granlund som drabbades. Jag har hört om liknande incidenter från andra resenärer, vilket tyder på ett systematiskt problem.

    För det andra vill jag bemöta påståendet om att stora fordon orsakar utmaningar. I vårt fall var det en vanlig paketbil, inte ett fordon som kräver specialhantering. Bilden jag tog visar tydligt att det fanns gott om plats ombord, och att lastningen kunde ha gjorts mer effektivt.

    För det tredje är jag besviken på bristen på empati och ansvar från Finferries sida. Att hänvisa till ”stabile rutiner” och be passagerarna anpassa sig efter brister i lastningsprocessen är oacceptabelt. Vi som bor och verkar i skärgården är beroende av en fungerande färjtrafik, och det är Finferries ansvar att se till att den fungerar på ett smidigt och effektivt sätt.
    Jag hoppas att Finferries tar detta problem på allvar och vidtar åtgärder för att förbättra situationen. Att lyssna på kundernas synpunkter och visa vilja till dialog är en viktig del av god service.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter